2024. November 29. Taksony napja

Vigyázz a vízre! – Sokszínű és egyedi alkotások születtek a világnap alkalmából

0

A Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola 2021-ben is meghirdette alkotói pályázatát A Víz Világnapja alkalmából.  A több éves hagyománnyal rendelkező program a környezeti nevelés és a környezetvédelmi felelősségvállalás jegyében várta az általános iskolás diákok alkotásait, akik számos rajzon és festményen keresztül mutatták be, hogyan kellene vigyáznunk a vízre.

Kovács László művésztanár, a zsűri elnöke a március 22-i világnap alkalmából osztotta meg gondolatait a témával kapcsolatban, az alkotásokról, valamint a zsűri munkájáról.

“2021-et írunk. Az emberiség elérkezett egy olyan ponthoz, ami vagy így, vagy úgy, de sorsfordító. Azt gondolnánk, ahogy haladunk az időben, az emberek azzal párhuzamosan fejlődnek, és ráébrednek arra, ha a környezetüket felélik, elpusztítják, azzal a saját életüket teszik kockára. Sajnos, nem így van.

Az emberek nem akarják felfogni, hogy ahogy most élnek, az a vesztüket okozhatja. Rengeteg jelzés érkezik a természettől, hogy ami van, az nagyon rossz, ahogy mostanában viszonyulunk a környezetünkhöz, az nagyfokú tudatlanságot, ostobaságot, és pökhendiséget jelez az emberiség felől.

Sajnos, nem kell nagyon messzire mennünk ahhoz, hogy meglássuk, hogyan éljük fel saját jövőnket. A Balatont kiárusítjuk, beépítjük, leromboljuk természetes védvonalait, patakok medrét betonozzuk ki, szabályozzuk a medrét, stb. Veszélyes hulladékokkal árasztjuk el természetes vizeinket, környezetünket, és csak a profitot tartjuk szem előtt. Hulladéklerakónak használjuk a települések határaiban található be nem épített területeket. Magunk alá piszkítunk.

A vizeinket kizsigereljük, azt hisszük, minden a miénk, és következmények nélkül tehetünk bármit, amit csak akarunk. Elhittük magunkról, hogy mindenek felett állunk, mi vagyunk a teremtés csúcsa, és minden rajtunk kívül csak alattvaló, azért van, hogy minket kiszolgáljon, viszonzásként nekünk semmi tartozásunk sincs.

Szerencsére, vannak törekvések, megoldások, amelyek némi reményt hoznak ezekben a sötét időkben. Személy szerint emberként, szülőként, és pedagógusként, amikor csak tehetem, és van rá alkalom – rengeteg van – hangoztatom, hogy a természetet nem kihasználni kell, hanem harmonikusan illeszkedve együtt létezve kell(ene) élnünk.

Az ilyen, és ehhez hasonló felfogások továbbadására remek lehetőséget nyújtanak a víz világnapja alkalmából kihirdetett alkotói pályázatok. Ilyenkor szembesülhet a „felnőtt” társadalom azzal, hogy bizony, a gyerekek sokszor világosabban látják a problémákat, mint mi. Sokat tanulhatnánk tőlük, ha nem idomítandó, tapasztalathiánnyal rendelkező naiv lényeknek tekintenénk őket. Ha mi, felnőttek visszavennénk az egonkból és elhinnénk, hogy nem vagyunk mindentudók, és nem szégyellenénk tanulni a fiataloktól.

Örömmel tölt el, hogy törekvésünket, a fiatalok ilyen irányú nevelését és ennek az alkotói pályázatokban való megmutatkozását a Nemzeti Kulturális Alap évről évre támogatja.

A vizuális információközlésnek az a nagy előnye, hogy bárki megértheti, nem kell más nyelveket se ismerni, hiszen ez egy olyan közlésforma, ami a nyelvek felett áll. Óriási hatalommal rendelkezik az, aki ezt a vizuális nyelvet megfelelően tudja alkalmazni, hasznosítani, ugyanakkor nagy felelősség is ezzel bánni, mert rendkívül manipulatív is lehet.

A 2021-es évben, a víz világnapja alkalmából a Vigyázz a vízre! címet adtuk az iskolánk, a Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola – több évtizede hagyományosan kiírt alkotói pályázatának. Érzékelteti, hogy a víz mindenek alapja, ha nem vigyázunk rá, bajba kerülünk. Elég csak arra gondolni, hogy az emberi test 60%-a víz. Mi most ezt tesszük kockára, ezzel játszunk, az alkotóelemünk 60%-ával! Nem ironikus?

A Vigyázz a vízre! című pályázati kiírásra 12 intézményből 174 alkotás érkezett. Talán a vírushelyzetnek is betudható, hogy az előző évekhez képest viszonylag alacsony részvétellel zajlott az idei pályázat. Ennek ellenére rendkívül sokoldalúan, és egyedien fogalmazódott meg a témával kapcsolatban a pályaművekben a gyermeki látásmód, a gondolatvilág. Hallatlanul sokszínű, és egyedi megvilágításban születtek idén is a rajzok, illetve festmények, aminek nagyon örülünk.

A pályázatot 4 korcsoportban hirdettük:

  1. korcsoport: 1-2 évfolyamosok
  2. korcsoport: 3-4 évfolyamosok
  3. korcsoport: 5-6 évfolyamosok
  4. korcsoport: 7-8 évfolyamosok

Sokan azt hihetnék, hogy a kevesebb pályamunka megkönnyítette az értékelés folyamatát, de el kell árulnom, hogy szerencsére nem így történt, ugyanis azt tapasztaltuk, hogy az elmúlt időszakokhoz képest rengeteg remek alkotás érkezett.

Ez köszönhető a felkészítők szakmai felkészültségének, ugyanakkor a kis alkotóművészek rátermettségét, és a téma iránti elkötelezettségét is bizonyítja. A legtöbb korcsoportban megosztott helyezések szerepelnek, ugyanis rendkívül nehéz volt egyes alkotások között különös eltéréseket felfedezni, így a zsűri ezt a megoldást találta igazságosnak.

A Harmónia Művészeti Iskola a beérkezett pályaművekből minden évben megszervezi a víz világnapi kiállítást Hevesen, a Művelődési Központban. Ez évben egy virtuális tárlatra várjuk a látogatókat, ugyanakkor rendhagyó módon – alkalmazkodva a rendkívüli helyzethez – Hevesen, a Művelődési Központ ablakaiban látható lesz a kiállítás.

A díjazott alkotók az oklevelet és az ajándékcsomagot a jelenléti oktatás visszaállításakor az iskolájukban fogják megkapni.

Összegzésként elmondható, hogy a pályázat sikeres volt, a sokszínű, és egyedi megoldások azt sugallják, hogy érdemes, és szükséges ezzel a témával behatóbban is foglalkozni, hiszen az életünk függ attól, hogy hogyan viszonyulunk a földi élet bölcsőjéhez, és legfontosabb alkotóeleméhez, hogy hogyan vigyázunk a vízre, hogyan óvjuk meg annak rendkívül változatos élővilágát, és hogyan örökítjük át az utánunk következő generációknak.

Bízom abban, hogy ha csak csekély mértékben, de hozzájárulunk ezzel a pályázattal a vizeink megóvásához.”

Eredmények:

1-2. osztály:

  • I. Besenyei Boglárka – Kovács Mihály Általános Iskola, Abádszalók 2. o.
  • I. Besenyei Jázmin – Kovács Mihály Általános Iskola, Abádszalók 2. o.
  • II. Morvai Lia – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI, Heves 2. o.
  • II. Simon Izabella – Kovács Mihály Általános Iskola, Abádszalók 1. o.
  • III. Kolozsvári Zsófia – Kovács Mihály Általános Iskola, Abádszalók 2. o.
  • III. Molnár Eszter – Kovács Mihály Általános Iskola, Abádszalók 2. o.

Különdíj

  • Budaházi Léna – Kerkai Jenő Általános Iskola, Csesztreg 2. o.
  • Gelencsér Vivien – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI, Heves 2. o.
  • Kiss Réka – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 1. o.

3-4. osztály

  • I. Antal Larissza Viola – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI Hevesi József Tagiskolája, Heves 4. o.
  • I. Novotnik Ramóna – Vásárhelyi Pál Általános Iskola, Kisköre 4. o.
  • II. Kállai Róbert – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI Hevesi József Tagiskolája, Heves 4. o.
  • II. Suha Dániel – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI Hevesi József Tagiskolája, Heves 4. o.
  • III. Farkas Nikolasz – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 3. o.
  • III. Kovács Kiara – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 3. o.
  • III. Madarász Hanna – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 3. o.

Különdíj

  • Lólé Petra – Vásárhelyi Pál Általános Iskola, Kisköre 4. o.

5-6. osztály

  • I. Kundráth Kiara Petra – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 6. o.
  • II. Kiss Flóra Réka – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 5. o.
  • II. Szabó Edina – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 6. o.
  • III. Mlinkó Áron József – Szent Gellért Katolikus Ált. Isk. és Óvoda Pélyi Petőfi Sándor Tagiskolája, Pély 5. o.
  • III. Ócsai Magdaléna – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 6. o.
  • III. Sós Marcell Mór – Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Tenk 5. o.

Különdíj

  • Ecsegi Fanni – Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI, Heves 6. o.
  • Molnár Fatima Dorina – Szent Gellért Katolikus Ált. Isk. és Óvoda Pélyi Petőfi Sándor Tagiskolája, Pély 5. o.
  • Somodi Gréta – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 5. o.

7-8. osztály

  • I. Andó Krisztina – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda Pélyi Petőfi Sándor Tagiskolája, Pély 7. o.
  • II. Mezei Bence – Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Heves 7. o.
  • III. Bibók Lili – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 7. o.
  • III. Hajdu Bíborka – Szent Gellért Katolikus Á.I. és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 8. o.

Különdíj

  • Besenyei Péter Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda Pélyi Petőfi Sándor Tagiskolája, Pély 7. o.
  • Farkas Virág Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda Boconádi Tagintézménye, Boconád 8. o.

Gratulálunk az alkotóknak, a díjazottaknak és Árvai Erzsébet, Bolyhos Izabella, Budai-Tóth Zsuzsanna, Gálné Fülöp Ágnes, Góborné Juhász Ildikó, Hermán Istvánné, Kovács László, valamint Szabari Zoltán felkészítő pedagógusoknak!

Hozzászólások lezárva.