2024. November 27. Virgil napja

Július 1-től minden belföldi adóalanynak kötelező lesz az adatszolgáltatás

0

Közeledünk egy fontos dátumhoz, 2020.07.01-hez, amikor minden belföldi adóalany számára kötelező lesz az adatszolgáltatás a NAV számára. Ez nem újdonság, mert az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 10. számú mellékletében foglaltak szerint adatszolgáltatási kötelezettség terhelte már az adóalanyt 2018 július elseje óta a legalább 100 ezer forint áthárított ÁFA-t tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számlái esetén. Az alábbiakban a  Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakembere nyújt segítséget az átálláshoz.

Most az lett a változás, hogy már nem csak a 100 ezer forint áthárított ÁFA esetén, hanem minden belföldi adóalany számára kiállított számlát le kell jelenteni a NAV számára (onlineszamla.nav.gov.hu oldalon keresztül)!

A szabályozásról és a változásról részletesebb összefoglalót a www.nav.gov.hu címen olvashat.

Ha kézi számlatömbbel történt a számla kiállítása, akkor 1 vagy 4 naptári napon fel kell vinni minden (!) számlát a NAV rendszerébe. Ez rendkívül problémás tud lenni a duplikált adminisztráció miatt, ezért érdemes áttérni az online számla kiállításra!

Ha nincs még online számlázó programja, akkor a https://vallalkozzdigitalisan.hu/termekek.html oldalon szabadon választhat minősített beszállítóink termékei közül!

Az online számlázó rendszereket is be kell kötni a NAV rendszerébe. Ezt egy technikai összekötéssel tudjuk megtenni. Ennek a menete a következő:

  1. A regisztrációt a NAV Online Számla rendszerében kell végrehajtani az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon.
  2. Első alkalommal az “Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció” gombra kell kattintani.
  • Jelentkezzen be az ügyfélkapun
  • FONTOS: annak a felhasználónak (elsődleges felhasználónak) a hozzáférésével kell itt bejelentkezned, akihez az adott vállalkozás az ügyfélkapun is hozzá van rendelve!
  1. Sikeres belépést követően adja meg az adóazonosító jelet
  • Kattintson az ellenőrzésre, majd
  • válassza ki a felhasználónevet
  1. Válassza ki a regisztráció típusát (gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó), majd adja meg az ahhoz tartozó részletes adataidat!
  2. Sikeres regisztrációt követően jelentkezzen be a megadott felhasználónévvel és jelszóval!
  3. Amennyiben az adott felhasználónak több cég-felhasználó kapcsolata van, akkor a jobb felső sarokban található legördülő menüből elérhető “Cég-felhasználó kapcsolatokra” kattintson.
  4. Ha az adott felhasználónak csak egy cég-felhasználó kapcsolata van, akkor az alkalmazás automatikusan továbblépteti a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalra, ahol az adózó melletti “megnyitás” gombra kell kattintani.
  5. A “Felhasználók” menü kiválasztása után az “Új felhasználó” gombra kattintva, hozzon létre egy “Technikai felhasználót”.
  6. Adjon meg egy szabadon választott jelszót, illetve
  • jelölje be a “számlák kezelése” és a “számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket,
  • majd kattintson a “Mentés” gombra.
  1. A megjelenő oldalon kattints a “kulcsgenerálás” gombra. Ezzel létrehozod az XML aláíró és cserekulcsot.
  2. Írja be a számlázóprogramba a NAV rendszerben létrehozott
  • technikai felhasználó nevét,
  • jelszavát,
  • az XML aláíró kulcsot
  • és az XML cserekulcsot (4 adat) itt a számlázási fiókodban, a lenti mezőkbe.

Elkészült egy dokumentum, amiben lépésről-lépésre bemutatják az online számlázó program bekötését a NAV rendszerébe. A dokumentum a https://bit.ly/NAV20200701 címen érhető el.

Segítségképpen az alábbi videóban dr Kovács t. Lóránt tájékoztat a legfontosabb tudnivalókról és bemutatja az összekötés menetét:

Amennyiben bármi kérdés felmerül, nyugodtan keressék dr Kovács t. Lóránt IKT tanácsadót a 06(20)402-0000 telefonszámon.

Hozzászólások lezárva.