Januártól minden hazai benzinkút áttért az E5-ről az E10-es 95-ös benzin forgalmazására, így elméletileg kétszer annyi biokomponens is lehet a legnépszerűbb üzemanyagban, mint korábban. Az alábbiakban tájékozódhatnak a főbb tudnivalókról, többek között eláruljuk, valóban károsodhat-e az autó, nő-e a fogyasztás, de arról is kaphatnak információt, hogy mit, hol és mennyiért érdemes tankolni az új üzemanyagot rosszabbul tűrő régebbi típusokba.
1. Mi az az E10-es benzin?
Az E10-es jelzésű motorbenzin legfeljebb 10 térfogatszázalék biokomponens-tartalommal rendelkezik, és megfelel a kötelezően betartandó MSZ EN228 motorbenzin szabványnak. A legfeljebb 10 százalékos bioarányt nem csak bioetanol (etil-alkohol) bekeverésével érhetik el az olajtársaságok, hanem bizonyítottan bioetanolból előállított ETBE (etil-tercier-butil-éter) használatával is. Utóbbról azt kell tudni, hogy oktánszámnövelő, és még akkor fejlesztették ki az olajtársaságok, amikor át kellett térni az ólmozottról az ólommentes üzemanyagokra.
2. Miért cserélték le az E5-ös 95-öst E10-esre a töltőállomások?
Az Európai Unió megújuló energia irányelvében előírtak teljesítése érdekében Magyarországon 2020. január 1-jétől nőtt meg a 95-ös benzin biokomponens részaránya az eddigi legfeljebb 5-ről legfeljebb 10 térfogatszázalékra.
A töltőállomások jelentős része már decemberben átállt, ezért ragasztottak a 95-ös töltőoszlopokra az E5 helyett kivétel nélkül E10 feliratú matricát. Egyes kisebb benzinkutaknál az átállás még nem történt meg, de ezzel még nem sértettek törvényt, mert az új előírásnak éves összesítésben kell megfelelni.
Az EU üzemanyag-minőségre és megújuló energiára vonatkozó irányelveit követve a hazai jogszabály tavalyi módosítása a 95-ös benzin esetében a bioetanol-arány részcélját 6,1 energiaszázalékban határozza meg 2020-ra, ez az arány később biztosan nőni fog. A biokomponensként jellemzően hozzáadott bioetanol fűtőértéke harmadával alacsonyabb, mint a benziné. Ezért a 6,1 energiaszázaléknyi bioetanol kb. 9 térfogatszázaléknak felel meg, vagyis még 1 százalékponttal ez is az előírt határérték alatt marad.
3. Milyen környezetvédelmi előnye van az E10 bevezetésének?
A megújuló energiának számító bioetanol égése során az a szén-dioxid szabadul fel, amit az előállításhoz használt növény egyszer már megkötött a légkörből. Persze a bioetanol készítés önmagában elég energiaigényes folyamat, mégis, ennek a komponensnek az égetése összességében 60-70 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár,
mint a fosszilis, nem megújuló forrásból származó, kőolaj-alapú benziné.
4. Milyen nemzetgazdasági előnyei vannak az E10 bevezetésének?
A bioetanol iránti megnövekedett kereslet kedvező Magyarország számára, mert földrajzi adottságaink és mezőgazdaságunk miatt bioetanol-nagyhatalomnak számítunk: világviszonylatban magas nálunk az egy lakosra jutó előállított bioetanol mennyiség, amit főleg takarmánykukorica felhasználásával készítünk.
Az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét, mert, ahogy emelkedik a benzin itthon előállított biokomponens tartalma, arányaiban úgy csökken a kőolajimport. Másrészt a bioetanol-gyártás során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is.
5. Honnan tudható, hogy egy jármű kompatibilis-e az E10-es benzinnel?
E10-es benzinnel azok a járművek üzemeltethetők, amelyeknél a gyártójuk megerősítette, hogy alkalmasak rá. Ha a használati utasítás nem tartalmazza ezt az információt, akkor tájékozódni lehet a gyártónál/forgalmazónál, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) honlapján, vagy a magyar programozók által összerakott, 37 ezer autót tartalmazó adatbázisból, az e10check.hu-n.
A szakértők szerint az E10 biztonságos üzemanyag, amely az utakon futó benzines autók döntő többségével kompatibilis, a 15 évnél fiatalabbakkal szinte biztosan, bár például a Volkswagen-konszern TSI és TFSI motoros autói csak 2007/2008 után. Jellemzően az Euro 3-asnál rosszabb környezetvédelmi besorolású, 20 éves vagy idősebb autók nem használhatóak tartósan E10 benzinnel. A 3,6 milliós magyarországi autóparkból nagyjából egymillió kocsi lehet érintett.
6. Többet fogyaszt-e az az autó az E10-es benzinnel?
A szakértők szerint elméletileg az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem, vagy csak alig lehet majd változást érezni. A motorteljesítményt elődlegesen az üzemanyag oktánszáma, és csak másodlagosan a fűtőértéke határozza meg. Mivel előbbi nem változik, és utóbbi is csak minimális mértékben, a fogyasztás nem nőhet jelentősen.
100 km-re vetítve pár decis különbség azért elképzelhető, ami akár kilométerenként 1 forinttal is növelheti az üzemeltetési költségeket. Arra nem kell számítani, mint régen az E85 esetében, amikor 15-20 százalékkal ugrott meg az autók fogyasztása.
7. Milyen kárt okozhat egy nem kompatibilis autóban az E10?
Kémiai jellemzői miatt az E10 főképp nem a motorra, hanem az üzemanyagrendszerre lehet veszélyes. Magasabb alkoholtartalma elméletileg károsíthatja a tömítéseket, szivattyúkat, szelepeket, a gumialkatrészek felhólyagosodhatnak esetleg folyóssá válhatnak, a tömlők és tömítések összemehetnek, ami üzemanyag-szivárgáshoz vezethet.
A másik probléma az, hogy az E10-es benzin több vizet hajlamosabb magában tartani, mint az E5-ös, ami előállításakor, szállításakor, átfejtéskor kerülhet bele. Sajnos, a víztartalom korróziót okozhat a fém (alumínium is) alkatrészeken: főképp a nagy, 2-300 bar nyomást előállító üzemanyag-befecskendezők vagy a régi autók karburátorai lehetnek veszélyben (ezekben már kevés rozsda is kárt tehet), de a tankok belső része is korrodálódhat.
A magasabb alkoholtartalom az üzemanyag-rendszerben évek alatt lerakódott szennyeződéseket is leoldhatja, ami a benzinszűrő eltömődését okozhatja.
8. Mit tankoljon az, akinek az autója elvileg nem használható E10-essel?
A jogszabály csak a 95-ös benzinben teszi kötelezővé a magasabb biokomponens-tartalmat, az üzemanyag-forgalmazók szabadon dönthetnek arról, hogy a magasabb oktánszámú prémium benzineknél maradnak-e a legfeljebb 5 térfogatszázalékos aránynál. Tapasztalatunk szerint maradtak is, a nagyobb kúthálózatoknál a 95-nél magasabb oktánszámú, 98-as és 100-as oktánszámú benzinek továbbra is E5-ösek, leszámítva a Mobil Petrolt, ahol a 98-as prémium benzin is E10-es lett januártól.
Az OMV Hungária által forgalmazott E5-ös Performance Super 100plus benzinben mindössze 0,2 térfogatszázalékot tesz ki a bioetanol, a legfeljebb 5 térfogatszázalék biokomponens-részarányt nagyrészt ETBE adagolásával oldják meg, amely stabilabb tulajdonságokkal rendelkezik.
Grád Ottó, a Magyar Ásványiolaj Szövetség főtitkára azt tanácsolja a régebbi autók tulajdonosainak, ha továbbra is főként 95-öst tankolnak, akkor alkalmanként vásároljanak a drágább, kisebb biokomponens-tartalmú, magasabb oktánszámú benzinből is. Kerti gépekbe, ritkán használt, alkalmasint hónapokig álló járműbe pedig kizárólag az E5-ös prémium benzineket ajánlja, akárcsak az OMV.
9. Hol kapható még és mennyivel kerül többe az E5-ös benzin, mint az E10-es?
A nagyobb kúthálózatok közül az Aviánál, a Lukoilnál, a Mobil Petrolnál és az Oil!-nál nem kapható E5-ös benzin. A Lukoil a várhatóan növekvő vásárlói igények kielégítése érdekében már keresi annak a lehetőségét, hogy a csökkentett bioetanol-tartalmú benzin is maradjon a kínálatban, ami csak egy 95-nél magasabb oktánszámú termékkel képzelhető el.
Aki jelenleg a legolcsóbb E5-öst keresi, az Auchan diszkont hálózatában fogja megtalálni, ahol a Super Plus 98-as literenként 404-409 forintba kerül. A Magyar Ásványiolaj Szövetséghez tartozó nagy üzemanyag-forgalmazók kizárólag a 100 oktános prémium benzinjeiket hagyták meg E5-ösnek.
Kaphatóak olyan adalékok, amelyek gátolják a korróziót és stabilizálják az etanollal kevert benzin szerkezetét,
így megakadályozható, hogy a hosszú ideig nem használt járművek tankjában kocsonyásodjon az üzemanyag és gyantás lerakódás alakuljon ki.
10. Európában hol árulnak már E10-et?
Magyarország mellett a V4 többi országában (Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban) is 2020-ban vezették be az E10 benzint, míg Belgiumban, Bulgáriában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Luxemburgban, Hollandiában és Romániában ez már korábban megtörtént. A magyarnál is nagyobb átlagéletkorú autóparkkal rendelkező Romániában és Bulgáriában 2019-ben vezették be a 95-ös benzinnél, Grád Ottó szerint ott nincsenek rossz tapasztalatai az autósoknak az új üzemanyaggal.
Forrás: origo.hu