2024. November 30. András, Andor napja

Az új személyazonosító igazolvánnyal igénybe vehető szolgáltatások

0

Magyarország Kormánya kiemelt fontosságú céljának tekinti a jó állam megvalósítását. A jó államban az állampolgárok hatékonyan és gyorsan intézhetik ügyeiket, személyesen és elektronikus úton egyaránt. A szolgáltató szemlélet megerősítésének és az adminisztratív terhek csökkentésének eszköze a 2016. január 1-jétől kibocsátott, korszerű elektronikus személyazonosító igazolvány is.

Ez az új típusú okmány nemcsak az adatok biztonsága szempontjából jelent naprakész megoldást, hanem új elektronikus ügyintézési szolgáltatások igénybevételét is lehetővé teszi. E szolgáltatások a 2016. év során, lépcsőzetesen kerülnek bevezetésre.

Jelenleg az alábbi szolgáltatások vehetőek igénybe az új okmánnyal:

Ügyfélkapu-resztráció otthonról kényelmesen; Az új igazolvánnyal otthonról, a www.ugyfelkapu.gov.hu oldalon is létre lehet hozni Ügyfélkapu fiókot. A regisztrációhoz csak az igazolvány számára és az egyszer használható, az okmánnyal együtt megkapott regisztrációs kódra van szükség. Az Ügyfélkapuval ezt követően számos ügyet elektronikus úton, személyes hivatali megjelenés nélkül is el lehet intézni.

Személyazonosító igazolvány érvényességének ellenőrzése gyorsan, biztonságosan; Az új személyazonosító igazolvány érvényességét az interneten, a Webes Ügysegéd (www.kekkh.gov.hu /hu /webes ugyseged) használatával bármikor, bárhonnan ellenőrizni lehet.

Gyorsabb, kényelmesebb határátlépés; Az új igazolvány úti okmány funkciója kényelmesebbé teszi az Európán belüli utazásokat, ugyanis (előzetes regisztráció után) minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni, vagy más államközi egyezmények által szabályozott, tehát pl. zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek. A zsilipkapus rendszerek használata az utazók kényelmét, a gyors határátlépést, valamint a várakozási idő rövidítését szolgálja.

Belső rendészeti felhasználás; Az új okmány egyes rendészeti feladatokat (pl. közúti ellenőrzés) is egyszerűbbé tesz. Az igazoltatást végző rendőr egy speciális, minősített mobilalkalmazással beolvashatja az igazolványt és lekérdezheti a nyilvántartásból az ahhoz tartozó információkat, ezzel hitelesítve az igazolványon olvasható adatokat. Ezzel a hatósági személyazonosítás egyszerűbbé válik.

A már elérhető szolgáltatásokon túl 2016 februárjától további szolgáltatások és felhasználási lehetőségek kerülnek lépcsőzetesen bevezetésre, többek között az alábbiak:

PIN kód aktiválása, cseréje: Az új személyazonosító igazolvány azonosítási, illetve elektronikus aláírási funkcióit az első használat előtt aktiválni kell az ehhez tartozó, előre megadott PIN kódok segítségével. Az aktiválás után lehet beállítani az új kódokat. Az aktiválás és az új PIN kód megadása 2016 februárjának első felétől az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon, 2016 februárjának második felétől pedig már otthonról, elektronikus úton is lehetséges lesz.

A chipen található adatok és az ahhoz hozzáférési jogosultsággal rendelkező szervezetek ellenőrzése; 2016 februárjától minden állampolgár ellenőrizheti az okmányirodák és kormányablakok ügyfélszolgálatain, hogy személyazonosító igazolványának chipje milyen adatokat tárol, és azokhoz mely szervek férhetnek hozzá.

TAJ-hez való gyorsabb hozzáférés az egészségügyi ellátás során, illetve a sürgősségi egészségügyi intézkedés megkönnyítése érdekében; Az új okmány révén az egészségügyi intézmények és ellátó szervezetek munkatársai – sürgős ellátást igénylő esetekben akár az állampolgári hozzájárulás hiányában is – rövidebb idő alatt hozzáférhetnek a paciens TAJ-hez. Az ehhez szükséges technikai feltételek kiépítése, az intézmények kártyaolvasó eszközökkel való ellátása jelenleg is folyamatban van, a szolgáltatás bevezetése 2016. április végétől várható.

Adóazonosító jelhez és a kapcsolódó adatkörhöz való gyorsabb hozzáférés az adóhatósági ügyintézés során: Az új személyazonosító igazolványból a NAV ügyfélszolgálatain lehetséges az adóazonosító jel kiolvasása. A szolgáltatás bevezetése 2016. április végétől várható.

Az itt bemutatott, valamint a 2016-os év folyamán bevezetésre kerülő további szolgáltatásokról, illetve az új okmánnyal kapcsolatos legfrissebb információkról bővebben a www.kekkh.gov.hu /Eszemelyi honlapon olvashatnak, valamint a Kormányzati Ügyfélvonaltól (a 1818 telefonszámon) kaphatnak tájékoztatást.

KEK KH

Hozzászólások lezárva.