Hevest is érintette a Tour de Hongrie kerékpáros verseny, melynek mezőnye augusztus 17-én, péntek délután haladt át a városon. Az 50-70 km/órás sebességgel tekerő kerékpárosok 15 óra előtt, a 31. számú főúton érkeztek Jászapáti felől városunkba és Tenk irányába folytatták útjukat.
A nemzetközi kerékpáros körverseny történetében többször is voltak hosszabb, rövidebb kihagyások, de mindig sikerült folytatni, adott esetben új szintre emelni a megmérettetést, melyet az idén harminckilencedik alkalommal, 865 kilométeres távon rendeztek meg.
A Tour de Hongrie története
Több mint kilenc évtizeddel ezelőtt, 1925. június 27-én indult útjára először a Tour de Hongrie mezőnye. Az első magyar – 510, 5 kilométeres – Tour hajnali négy órakor a budapesti Gellért-szálló elől indult, körbe a Dunántúlon.
„A magyar Tour de France hazánk kerékpáros sportjának történelmében egyedülálló, Németországot megszégyenítő pontossággal és lelkiismeretességgel nemcsak a miting sportbeli részét szervezte meg minden kritikát elbíró alapossággal, hanem tekintettel volt annak propagandaértékére is” – írta a Nemzeti Sport 1925-ben.
Akkoriban még nem nagyon volt olyan kísérőautó, amely gond nélkül, egyenletes, negyvenes tempóban le tudta volna nyomni ezt a távot, az MTK-s Jerzsabek Károly megtette: 22 óra 10 perc alatt teljesítette a Budapest-Szombathely-Győr-Budapest távot. Ő volt minden idők első magyar Tour-győztese.
A kezdet nehéz volt, s a folytatás sem könnyebb, de egészen a második világháborúig majd’ minden évben rendeztek körversenyt, melynek leghosszabb távja 1393 kilométer volt. Először 1928-ban volt szünet, amikor Magyarországon rendezték meg az országúti világbajnokságot, de kimaradt a Tour 1936-ban is, akkor már inkább politikai okokból: a mieinknek kötelező volt remekelni a berlini olimpián, s ezért a magyar kerékpárosok felmentést kaptak. Pedig sosem kérték. Hiszen a Tour de Hongrie-n részt venni már akkor is nagy dolog volt.
A világháború sem állta a karaván útját, mindig arra ment a mezőny, amerre éppen felszedték az aknákat, de ment, mintha érezte volna, hogy már nem sokáig mehet. Mert 1965-ig még kisebb nagyobb kihagyásokkal nekünk is volt körversenyünk, ám utána negyed évszázados kihagyás következett. 1993-ban végre megtört a jég, újra elindult és hat éven át működött a Tour de Hongrie, a Magyar Kerékpáros Szövetség szervezésében, Sipos János főszervezővel. Két éves szünet után a Tour de Hongrie ügyét a korábbi versenyző, Eisenkrammer Károly karolta fel, s 2001. július 12-én a huszonnyolcadik győztest ünnepelhettük a budapesti célban. Az összetett versenyt a jugoszláv Mikos Rnyakovics nyerte meg. Egy esztendővel később a Postás-Matáv SE bringása, Vanik Zoltán vihette haza a legjobbnak járó sárga mezt, 2003-ban pedig a szlovák állampolgárságú, de magyar anyanyelvű Remák Zoltáné lett a Tour de Hongrie első helye.
A Szepsiben élő Remák Zoltán 2004-ben történelmi tettet hajtott végre: Vida László és Török Győző után ő a harmadik, a határon túli kerekesek közül pedig az első, aki meg tudta védeni címét a magyar körversenyen. 2005-ben ismét – s mindeddig utoljára – anyaországbeli magyar versenyző ölthette magára a sárga trikót: Lengyel Tamás diadalmaskodott.
2006 és 2008 között DCG Tour de Hongrie néven a Kerékpársport 2000 Alapítvány rendezésében került sor a nemzeti körversenyre, 2007-ben és 2008-ban egy-egy szakasz erejéig a mezőny Szlovákiában is versenyzett. 2015-ben végre újra körbejárta az országot a Tour de Hongrie karavánja. A verseny a luxemburgi Tom Thill győzelmével zárult, 2016-ban az észt Mihkel Raim, 2017-ben pedig a kolumbiai Daniel Jaramillo diadalát hozta a méltán népszerű verseny.
Forrás: www.tourdehongrie.hu
Fotó: Hevesi Hírportál/Jakab Tibor