„A jó nevelő örök tanuló, s azonnal fölismeri, ha nálánál különb tanítványra talál.”
Pilinszky János mottójával köszöntötte a kollégáit Ballagó Zoltán az Egri Tankerületi Központ igazgatója az Eszterházy Károly Egyetem dísztermében rendezett pedagógusnapi ünnepségen 2017. június 6. napján.
Ballagó Zoltán elmondta, hogy állami intézményfenntartóként munkájuk kiterjed a Bélapátfalvai, az Egri, a Füzesabonyi és a Hevesi járásra, ahol 37 intézmény 83 helyén folyik nevelő-oktató munka. Közel 12 ezer gyermek neveléséről gondoskodik a közoktatásban dolgozó 1850 munkatárs. Ebből 1400 pedagógus, a többiek a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő és technikai alkalmazottak.
Kedden az ő munkájukat ismerte el a tankerület vezetése. Az ünnepségen díszokleveleket, pedagógus szolgálati emlékérmeket, miniszteri elismerő okleveleket és kitüntetések adtak át. Az ünnepeltek között két hevesi pedagógust is köszönthetünk.
Barcsik János, a Körzeti Tagiskola nyugalmazott címzetes igazgatója vette át vasdiplomáját abból az alkalomból, hogy 65 évvel ezelőtt végzett a Szegedi Juhász Gyula Tanárképzőn.
Az Egri Tankerületi Központ ebben az esztendőben saját kitüntetéseket alapított. Verebélyi Zoltán, a Hevesi József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezető-helyettese számára az „Egri Tankerületi Központ Kiváló Pedagógusa” címet adományozta a fenntartó. E megtisztelő kitüntetésben tanévenként 10 pedagógus részesülhet a tankerület 1400 pedagógusa közül.
Az elismerésekhez gratulálunk, sok sikert és jó egészséget kívánunk!
Szabó Imre Tiborné
intézményvezető
Barcsik János nyugalmazott, címzetes igazgató, Pro Cultura Heves, Pro Urbe heves kitüntetettje, volt országgyűlési képvisel. Békés megyében, Békésszentandráson született 1928. május 20-án. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd a közeli Szarvason volt gimnazista, az akkori evangélikus gimnáziumban (1940–1948). Nyolc éven át naponként tette meg oda-vissza az utat kerékpárjával. 1948-ban érettségizett. Érettségi után egy évig fizikai munkát végzett. A következő tanévben pedig már a Szegedi Juhász Gyula Tanárképző főiskola hallgatója volt.
A tanári pálya
Nagyon érdekesen indult a tanári pályája. A kérdőíven, hogy hol szeretne tanítani, Heves megyét jelölte meg, annak is a déli részét. Így került Hevesre, először a I. sz. iskolát jelölték meg állomáshelyéül, de megérkezése után a 2. sz. iskolába irányították. A volt zárdai iskolában az államosítás után nagy szükség volt civil tanárokra.
A gyakorló év letelte után következett az államvizsga. Nem sokkal ezután minden előzetes egyeztetés nélkül kapta meg az igazgatói kinevezést. A hártyavékony papírlapot a néhány soros gépelt szöveggel ma is őrzi.
Hogy a kezdeti nehézségeken úrrá tudott lenni, hogy a legkülönbözőbb élethelyzetekben is helyt tudott állni, köszönhette a szüleitől kapott példáknak, a családi nevelésnek, sőt magának az akkori és ottani faluközösségnek is.
Iskolavezetőként
Minden előzmény nélkül kapott vezetői kinevezést 1953. június 20-án. Így emlékszik erre: „Néhány nap állt csak rendelkezésemre, hogy átgondoljam az azonnali teendőket, és megfogalmazzam hosszú távon az elveimet. Egyik vezetőtársam ajánlotta: az első időben légy kőkemény, azután pedig hagyd őket dolgozni. Rendszerető ember voltam mindig, ezt tudták is rólam.” Gyorsan népszerűvé vált.
A 2. sz., Körzeti Általános Iskola igazi „nagyüzem” volt méreteit és az ott folyó munkát tekintve. 150 ember munkáját irányította, szervezte, ellenőrizte naponta. Még óvoda is tartozott az intézmény keretébe, és a tagintézmények Tarnabodon és Hevesvezekényen. Kiváló segítői is akadtak, akik nagyon lelkiismeretes, pontos munkát végeztek nap, mint nap.
A nyári szünet napjait is szinte benn töltötte az iskolában. Így volt ez éveken át. Nem volt könnyű egy akkora intézményt igazgatni, a szerteágazó munkákat szervezni, végrehajtatni, ellenőrizni. A siker egyik titka a munkaközösségek jó megszervezése, a munkaközösség-vezetők körültekintő kiválasztása. Igyekezett élettel, tartalommal megtölteni az iskolát.
Az iskola eredményei
A Körzeti Iskola, mint az akkori vidéki iskola, a kiváló tehetségű tanulói a nevelők tehetséggondozása eredményeként megyei és országos versenyeken is többször értek el „dobogós” helyezéseket. Egykori tanítványai közül sok tanár, több orvos és jogász is kikerült, no és számtalan a munkában, az élet különböző területén tisztességesen és becsületesen helytálló ember. A legtöbb tanulmányi versenyt magyarból, matematikából és kémiából nyerték a tanítványaik, de nagyon sok szép eredményt értek el, sok-sok érmet nyertek testnevelésből, sportból is tanulóink.
Közéleti tevékenységek
Barcsik János címzetes igazgató a Pro Cultura Heves cím kitüntetettje 1957-től 55 éven át volt tanácstag. Jó munkája elismeréseként tagja lett a Járási Tanácsnak, 1967-ben beválasztottak a Végrehajtó Bizottságba. Felfigyelve szervezőkészségére, munkabírására, aktivitásara, tagja lett a Megyei Tanácsnak is. Munkája betetőzése volt, hogy nagy szavazattöbbséggel 1985-ben országgyűlési képviselő lett.
Kitüntetések
Sokat dolgozott, tette a dolgát, nem vonakodott soha a munkától. A felelősségtudat, a hivatástudat, a gyermekszeretet vezérelte. Sokszor és sokféle kitüntetéssel jutalmazták
Munkaérdemrend Ezüst fokozata, Kiváló Pedagógus, Pedagógus Szolgálati Emlékérem, Kiváló Úttörővezető, Pro Cultura, Pro Urbe Heves
42 évi munka után 1992-ben kitöltve az utolsó megbízatási ciklusát, 64 évesen ment nyugdíjba, a rendszerváltozás után. Nem küldték el, sőt marasztalták, de úgy gondolta, az a helyes, ha a fiataloknak is lehetőséget ad a bizonyításra.
A nyugdíjazás után 10 évig a hobbi-földjén dolgozott, mindig is szerette a fizikai munkát. Időközben megromlott a látása. Szabadidejében óriási könyvkészlete arra csábította, hogy kedves regényeit, szakkönyveit újraolvassa. De erre az utóbbi időben már nem volt lehetősége. Figyelemmel kíséri a helyi és országos eseményeket a rádió segítségével, az újságot felesége olvassa fel, és ha ideje engedi egy-egy könyv is sorra kerül.
Üzenete a mai fiatalságnak: Minden mai pedagógus jó példával járjon elől, legyen tanítványai számára világító fáklya, követendő példa, az eredmény, a tisztelet nem marad el.
Verebélyi Zoltán (1957) pedagógus, Hevesi József Általános Iskola és AMI, Heves
Miután 1981-ben matematika-kémia szakos általános iskolai tanár végzettséget szerzett, egy évet a Tari Általános Iskolában tanított, majd 1982. augusztus 16-án került Hevesre, az akkori V. sz. Általános Iskolába. Pedagógus munkakörben dolgozott, 2000. 07. 31-ig.
2000. 08.01 napjától vezetői megbízatással rendelkezik, igazgató-helyettesi, tagintézmény-vezetői, megbízott intézményvezetői feladatokat ellátva.
2015. 03.01 naptól a Hevesi József Általános Iskola, és AMI intézményvezető-helyettese, fizikát tanító pedagógusa.
A tanítás, és vezetői feladatai mellett folyamatosan képezte magát, az aktuális feladatoknak, elvárásoknak megfelelve. Így 1996-ban fizika szakos általános iskolai tanár, 2000-ben számítástechnikai szoftverüzemeltető, 2015-ben szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető oklevelet szerzett. Emellett számos tanfolyamon, és akkreditált képzésen vett részt: tanításirányítás mesterfokon, interaktív tábla használata, relaxációs módszer felhasználási lehetőségei a pedagógus mindennapi munkájában, az intézményi adatfeltöltési felelősök az intézményekben.
Kiemelkedő nevelő-oktató munkájának elismeréseként, 2005-ben megkapta a Heves Város Közszolgálatáért kitüntetést, majd 2009-ben Pedagógusnap alkalmából Heves Város Önkormányzatának elismerését vehette át.
Vezetőként és tanárként is a feladatait körültekintően, felkészülten végzi. Különös figyelmet fordít a következetességre, a zökkenőmentes mindennapok biztosítására. Naprakész a jogszabályok ismeretében, jelentős szerepet vállal az intézmény pedagógiai programjának kidolgozásában.
Határozott egyénisége, széleskörű műveltsége, céltudatossága alkalmassá tette arra, hogy egy összetartó nevelőközösséget építsen. Igyekszik megteremteni, és biztosítani azt a légkört, amiben minden nevelőtestületi tag, a nehéz körülmények ellenére, kiegyensúlyozott lelki állapotban dolgozhasson. Lehetőséget ad, és biztatja őket az új módszerek kipróbálására, a változatos munkaformák alkalmazására. Támogatja kollégái szakmai megújulását. Fontosnak tartja az iskola hagyományainak ápolását, így a nevelőtestületi kirándulások lelkes szervezője, nyugdíjasaink kapcsolattartója. Minden olyan rendezvény, program támogatója, amivel intézménye hírnevét öregbíthetik.
Az eltöltött közel 35 év munkájának köszönhetően, a tanulók és szülők bizalommal, de tisztelettel fordulnak hozzá. Több volt tanítványával mai napig tartja a kapcsolatot.
Célja a hatékony iskolai közösség működtetése, a tudást értékként kezelő tanulói közösség formálása.
Gazdag, tartalmas életút áll Verebélyi Zoltán mögött, mely példaként állhat kollégái és minden pedagógus előtt.
Képek: beküldött fotók