Idén a Körzeti Tagiskola is bekapcsolódott a Digitális Témahét április 3-tól április 7-ig tartó országos akciójába, melynek április 2-án volt a 0. napja.
Digitális, mert ezen a héten igyekeztek minél több digitális eszköz kínálta lehetőséget bevonni az oktatásba. Témahét, mert a héten egy téma köré szervezték a feldolgozandó tananyagokat. Témaválasztásukkal a 200 évvel ezelőtt, 1817. március 2-án Nagyszalontán született Arany Jánosra emlékeztek
Egy kis ízelítő abból, hogyan alakult a hét programja, napról-napra!
A 0. napon az érintett tanulók megkapták előzetes feladataikat. A meghirdetett versenyek is elindultak, és közeledett a pályamunkák beérkezésének határideje.
1.nap
„Arany János” Twitter-üzenete április 3-án: „Óh jer, mulattass engemet…”
A 6.b osztály ezen a napon –egy szaktanácsadói látogatás miatt – helyettesítő tanárral tartotta meg magyar irodalom óráját. Játékos feladatok segítségével elevenítették fel az Arany Jánosról és a Toldi című elbeszélő költeményről tanultakat.
Titkosírással írott válaszokból kellett visszakódolniuk a különböző jeleket, hogy a kódolt angol idézetet megfejtsék. Internetes fordítóprogram segítségével fordították le az így kapott választ magyar nyelvre, hogy meglegyen a végső megoldás: annak a versnek a címe, melynek angolul így hangzik az első sora.
A „Nálam van a …” kártyák segítségével Arany János életrajzi adatait ismételhették át a gyerekek.
A Trimino (a háromszögdominó) Pásztor Emil bácsi által írt Toldi-szótár segítségével, Emil bácsi emléke előtt tisztelegve készült. A Toldi szókészletéből választott szavakat az azokat tartalmazó 1 soros idézetekhez, vagy szómagyarázatukhoz kellett párosítani.
A jó hangulatú órán játékosan ismételték át ismereteiket Arany Jánosról.
A projektben érintett osztályok tanulói már a hétvégén nagy munkában voltak. Készültek a rajzok, tablók Arany János életéhez kapcsolódóan. Az osztályfőnöki órákon így a tantermek megkapták új, a projektre hangoló kinézetüket.
A 6. évfolyamos emelt tesiseknek még a testnevelés óra is digitális eszközök segítségével zajlott! Az utasítást a telefonjaikra telepített QR-kód olvasóval kapták meg a tanulók, majd irány a terep! Később pedig pihenésképpen olimpia történeti kérdések színesítették az órát.
Az „Aranyos barangolás” során azt fejtették meg a diákok, hogy merre járt Arany János élete során. Az utasításokat QR-kódok rejtették. A leolvasott feladatokat telefon vagy táblagép segítségével oldották meg csoportmunkában a tanulók.
Föci és természetismeretóra a 6.és 8.évfolyamon
2.nap
„Arany János” Twitter-üzenete április 4-én: „Nem mese ez gyermek”
A 7.a osztály biológia órán Arany János műveit „elemezte” sajátos-biológus módon. Megkeresték a szövegben előforduló növényeket és állatokat, hogy utána azokat rendszerezhessék a digitális táblán.
A hetedikes angolos csoportok Arany János életét dolgozták fel angolul, majd feleletválasztós tesztet és igaz-hamis feladatokat oldottak meg. Az érdekes kérdések megválaszolásához okostelefonjaik segítségével az interneten is kutakodhattak
A 6. a osztály számítástechnika órán szófelhőt készített. Először egy szókereső játék során kellett megtalálniuk a betűrácsban elrejtett Arany Jánoshoz kapcsolódó 12 szót. Majd ezen szavak felhasználásával, kiegészítésével készítették el a szófelhőt a https://wordart.com/ oldalon.
„Bús felhők között az ég,
Bár eső rejti, mindig kék.
Azt súgja; nem lesz gond,
Folyton csak ennyit mond.”/Children of Distance/
A 6.a osztályos társainak Kiss Gréta vetítette le saját készítésű prezentációját.
Irodalom órájukon a 6.b osztályosok is ismeretekkel lettek gazdagabbak, sőt milliomosok!
3. nap
„Arany János” Twitter-üzenete április 5-én: „Versenyben égtek húrjaim…”
A 6. osztályosok rajzórájukon is nagy munkában voltak. Árvai Erzsébet tanár néni minderről így ír: A hatodikos tanmenetben szerepel a reneszánsz művészet, a leghíresebb festők: Leonardo, Michelangelo, Raffaello, Dürer arcképei. Ötödik osztályban már tanultuk az emberi arc felépítésének szabályait, önarcképeket rajzoltunk elől nézetből. Most alkalmaztuk az arányokat, a karakterek eltéréseit ettől a szabálytól, és a térbeli elmozdulás során keletkező torzulásokat.
Az Arany János emlékév alkalmából megörökítettük a portréját. Segítségül vettük az interneten, a Wikipédián található képeket, melyeket vagy saját telefonon, vagy a tanterem kivetítőjén, vagy nyomtatott képen használhattak, tetszésük szerint.
A 3.4. évfolyam kis írói is bekapcsolódtak a Digitális Témahét 2017. programsorozatába. Tollat és billentyűzetet ragadva, érdekes meséket faragtak. Az alkotásaikhoz rajzokat is készítettek, amiket a legkülönbözőbb technikákkal (fényképezés, scanelés) beillesztettek a meséikbe. A kész produktumokat a megadott e-mail címre többszöri próbálkozás után el is juttatták. A digitális ismereteiket alkotó módon tudták alkalmazni a pályázat megvalósításához.
A kész mesék jól tükrözik eddigi népköltészeti ismereteiket és ábrázoló képességeiket.
A „TAVASZ ARCAI” mobiltelefonos pályázatot a 3-4.-es korosztálynak került meghirdetésre. Lelkesedésük határtalan volt, mert lehetett használni a mobiltelefonjukat. Sokan a hétvégét a szüleikkel az ébredő természetet figyelve, szemüket nagyra nyitva, telefonjukat kattintásra készen járták. Remek pillanatokat örökítettek meg a tavasz csodálatos színeit elénk táruló világból.
Bevallották, hogy nem a fotózás, hanem továbbítás okozott számukra nagyobb gondot, amit fogalmazás órán is alkalmaztak már. De a fotók célba értek és meg is mutatunk egy párat a tavasz gyönyörűségeit megörökítő képekből:
A 7. a folytatta az erőpróbákat Toldi szellemében:
“Azzal a nehéz fát könnyeden forgatja,
Mint csekély botocskát, véginél ragadja;
Hosszan, egyenesen tartja félkezével,
Mutatván az utat, hol Budára tér el,
S mintha vassá volna karja, maga válva,
Még csak meg se rezzen a kinyujtott szálfa.”
A 6. osztályos tanulók angol órán csoportokban versengve Szerencsekereket játszottak. Örömüket növelte, hogy senki sem pörgette ki a bombát!
4. nap
„Arany János” Twitter-üzenete április 6-án : „…irigyelve babérjok’ egy sereg ifju tudós rád bizonyitja mohón”
A 6. a osztályosok az előző számítástechnika órájukon gondolattérképet készítettek, mely segített nekik, hogy könnyebben megjegyezzék, illetve rögzítsék ismereteiket Arany Jánosról. Arról, hogy ez mennyire sikerült a mai számítástechnika órán számot is adhattak! Hatalmas örömmel dolgoztak a digitális táblán a LearningApps változatos feladataival.
Kisné Fehér Anna tanár néni csoportja is sokat dolgozott a héten. A digitális eszközök és a játékos feladatok azonban most könnyebbé tették a feladatok megoldását!
Az első napon, hétfőn kivetített képek alapján Arany Jánosnak és családjának, valamit Toldi Miklósnak, és a versben szereplőknek külső belső leírását kellett elkészíteniük – persze angolul. A www.voki.com program segítségével új karaktereket hoztak létre és jellemezték – szintén angolul
Kedden olvasás utáni szövegértés Arany János életével és munkásságával foglalkozva, valamint ehhez kapcsolódó quiz, és igaz hamis kérdések megoldása volt a feladat. Mindez telefonon használható szótárak segítségével.
Szerdán Arany híres műveiből kaptak a tanulók részleteket angolul. Ezek kellett felismerniük telefonos szótár segítségével. Óra végén szókereső volt a feladat.
Csütörtökön Arany művei alapján jellegzetes kifejezések, és definíciójuk összepárosítása után keresztrejtvény, szerencsekerék tette izgalmassá a tananyag feldolgozását.
5. nap – Zárónap
A zárónapon megtörtént a meghirdetett pályázatok 1-3. helyezettjeinek jutalmazása, a témahét értékelése és a hetet összefoglaló videó megtekintése.
Pályázatok értékelése:
“ARANY JÁNOS ÉLETE PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSE ” FELSŐ TAGOZATOS TANULÓKNAK
1. helyezett: Kolipka Lilla 8.a
2. helyezett: Regéczi Zsófi 8.a
3. helyezett: Kiss Tamara 6.a
Külön díj: Godó Frigyes 5.b
Köszönjük Hornyák Patrik 6.b, Tóth Bianka 8.a beküldött prezentációit is a pályázatra
“SZÁMÍTÓGÉPES MESEÍRÓ PÁLYÁZAT” 3-4. évfolyamosoknak
1. helyezett: Juhász Médi 3.b – Eltűntek a zebra csíkjai című meséje
2. helyezett: Ducsai Míra 4.a – Az elveszett egyszarvú című meséje
3. helyezett: Fehér Dóra 3.a – Édességországban jártam című meséje
Köszönjük Baglyas Kira, Kovács Zorka, Ligeti Petra, Pocsai Dzsenifer 3. évfolyamosok és Bakai Dávid, Tót Bence-Bakos Bence páros, Lövei Vince és Pásztor Milán 4. évfolyamosok által beküldött meséket is.
“TAVASZ ARCAI” MOBILTELEFONOS PÁLYÁZAT 3-4. évfolyamosoknak
1. helyezett: Tóth Virág 4.b
2. helyezett: Ducsai Míra 4.a
3. helyezett: Dávid Hanna 4.a
A program fő szervezője Hangácsi Anikó volt.
Forrás és fotók: Körzeti Tagiskola honlapja