Sokakban felmerül a kérdés, hogy ha 15-20 évvel ezelőtt egy abronccsal lehetett végigautókázni az egész évet, akkor most miért van szükség a gumicserére?
Miért kell télen téli gumi és nyáron nyári gumi, miért nem jó a négyévszakos, vagy miért nem lehet téli gumival egész évben, hiszen ha annak jó a tapadása télen, akkor nyáron miért ne felelne meg? A válasz egyébként nem annyira bonyolult, egyszerűen arra kell gondolni, hogy fejlődik az autók biztonságtechnikája, így fejlődnek a gumik összetételei is – most sokkal biztonságosabban utazhatunk, mint régen.
Ma már sokkal előnyösebb, ha elvégezzük az ajánlott gumicserét, hiszen a téli utakhoz, időjárási viszonyokhoz kialakított abroncsok sokkal nagyobb biztonságot nyújtanak, mintha egy nyári gumival mennénk a hóban, nyáron pedig a nyári gumi lesz a jó, hiszen a túl nagy tapadással a téli gumi sokat fogyaszt és nagyon gyorsan elkopik, így már télen sem tud olyan jó teljesítményt nyújtani. Nézzük elsősorban, hogy milyen igényeket kell, hogy a téli gumi kielégítsen, de a könnyebb megértés kedvéért beszélünk a nyári gumikról és a négyévszakost is megemlítjük.
Mi a különbség a téli gumi és a nyári gumi között?
Ma is ismerjük a négyévszakos gumikat, amelyeket általában úgy reklámoznak, hogy egész évben használhatóak, mert ötvözték bennük a téli gumi jellemzőit és a nyári gumi jó tulajdonságait, ez azonban nem teljesen igaz. Tévedés azt hinni, hogy ebben a gumiban minden benne van, ami a nyáriban és a téliben, inkább mondanánk azt, hogy felfedezhetőek bizonyos jellegzetességek, de ezek sem egyik, sem másik időjárásban nem fognak teljes mértékű biztonságot adni. Inkább úgy lehetne jellemezni, mint egy átmeneti abroncsot.
A nyári gumi futófelülete olyan kialakítású, hogy az megfeleljen a nyári csapadékos és száraz időjárásnak is, és megfelelően tapadjon a meleg aszfalton. A jó nyári gumi nem annyira bordázott, hiszen nincs szükség akkora tapadásra, ugyanakkor fontosak az oldalirányú csatornák, amelyek képesek a nagy esőzésekkor elvezetni a vizet.
A téli gumi ezzel szemben nagyon jól kell, hogy tapadjon, hiszen van, hogy havas úton fel kell menni egy kisebb emelkedőn, vagy éppen lefelé, és akkor sem szabad lecsúszni. A téli gumi pontosan emiatt elég sűrűn bordázott, a sűrűn elhelyezett lamelláknak köszönhetjük a kiváló tapadást, amelynek a fékezésnél is nagyon nagy funkciója van. Egyébként a téli gumival kapcsolatban fontos arra is gondolnunk, hogy nem csak a havas úton kell megfelelni, hiszen azért környékünkön a téli időszakban inkább jellemző a latyakos, olvadt havú út, vagy az ónos eső borította útfelület – tehát a nyálkás és csúszós kombinációja. A vízelvezetés természetesen itt is nagyon fontos, itt azonban nem csak az egyszerű vízre és csapadékra, hanem a latyakra is gondolni kell, tehát azt is el kell vezetni. A téli gumi és a nyári gumi legnagyobb különbsége még az összetétel, hiszen a téliben van egy olyan plusz, amitől sokkal jobb a tapadása – ez a szilika. Ez azt jelenti, hogy az abroncs télen, a hidegben sem lesz merev, és marad a jó tapadás.
A jó téli gumi
Talán a fenti összehasonlításból már mindenki számára egyértelművé vált, hogy milyen tulajdonságokat kell, hogy teljesítsen egy téli gumi. Nagyon fontos azonban arra is gondolni, hogy nem csak a gumit kell figyelni, hanem az autót is, és arra is gondolni kell, hogy ezek egymáshoz passzoljanak, harmóniában legyenek, mert akkor tudják a legjobban segíteni és nem hátráltatni egymást. A gumik jó tulajdonságai akkor jönnek ki főleg, hogy ha a megfelelő autón vannak – felesleges prémium abroncsot vásárolni egy régi autóra, hiszen nem fognak kijönni a jó tulajdonságai, de ha nagyon jó és új autóra budget kategóriás gumit teszünk, akkor pedig az autó teljesítménye romlik.