A tehetséges roma, hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű fiataloknak szóló tehetséggondozó programok megvalósítása során már több éve sikereket könyvelhet el a környék több általános iskolájában jelen lévő művészetoktatás.
A Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusai fontosnak tartják a tehetségfejlesztést, különösen kihasználva a művészetekben rejlő erőt. A Kiskörei Vásárhelyi Pál Általános Iskolában, a székhelyünkön, erre jó példákkal szolgáltunk az elmúlt tanévekben.
A fenntartó Színkép Alapítvány sikeresen pályázott az EMMI által kiírt Nemzeti Tehetség Programban való részvételre. Folyamatosan keressük a lehetőségeket a tanulóink eredményességének növelésére, a tehetségígéretek felkutatására, a tehetségek fejlesztésére. Ezt különösen fontos tartjuk a roma gyerekek körében, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok környezetében folyó művészeti munkánkban.
A fenti pályázati program ilyen lehetőséget nyújt iskolánknak, a Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola székhelyén, a Kiskörei Vásárhelyi Pál Általános Iskolában tanuló művészetis tanulóink számára.
A kiskörei székhelyünkön több mint egy évtizedes múltra tekint vissza a néptánc- oktatás. Kollégánk Kovács Tibor néptáncpedagógus, a Népművészet Mestere nagy szakértelemmel és szeretettel végzi munkáját, fejleszti a gyerekeket, és részt vesz velük versenyeken, rendezvényeken, ünnepi műsorokon. A gyerekekkel elért eredmények elismerésre méltóak. A harmóniás néptáncos gyermekek komoly kulturális és művészeti erőt jelentenek a városban. A néptánc tanszak mellett a képzős diákok is évről évre megmutatják tehetségüket folyamatosan, de különösen a Vásárhelyi-napok keretében rendezett kiállításon.
A pályázati kiírás értelmében a két műhely összehangolt szakmai programja valósul meg.
A kiskörei iskolában tanuló tehetségígéretekkel való foglalkozásaink célja, hogy a kalendáris ünnepekhez kapcsolódó tánchagyományok feldolgozásával, bemutatásával és a tárgyi alkotó tudás kiszélesítésével fejlesszük ismeretüket. A komplex művészeti programunk lényege, hogy a fenti témában elmélyülve összetett, sokrétű tudást, összművészeti ismeretet nyújtsunk a tanulóinknak mind az alkotói folyamat, mind a művészettörténeti valamint folklór ismeretek terén. A program során meghívott vendégünk lesz Lólé Mihály, aki személyével, szakmai pályafutásával, művészeti életútjával példaként szerepel a gyerekek előtt. A tehetségfejlesztő munkát segíti a Tarisznyás Műhely. A műhely szakmai vezetője Kovács Zoltán kosárfonással és hagyományos mesterségekkel ismerteti meg a roma fiatalokat.
A műhelyek vezetői tapasztalt és lelkes pedagógusok, akik igen sok sikert és eredményt mutattak fel pályájuk során. Budai-Tóth Zsuzsanna a képzős műhely munkáját vezeti, Kovács Tibor a néptáncos műhelyet irányítja. A programban fontos az egyéni fejlesztés, de a közösségi munka is nagy hangsúlyt kap. A tanév végéig tartó tehetségműhelyekben dolgozók májusban fogják bemutatni éves munkájukat, a hagyományos Vásárhelyi-napokon.
A pályázati program lehetőséget biztosít a kiállításhoz és a bemutatóhoz kapcsolódó eszközök, jelmezek beszerzésére. A műhelyek munkájában részt vevő diákok a tanév végén Nyíregyházára a Falumúzeumba kirándulnak, ahol kézműves foglalkozásokon fognak részt venni. Ugyanekkor ismerkednek meg a nagyecsedi roma hagyományőrzőkkel, akiknek híres produkcióját – a Nagyecsedi lakodalmast – is megnézik.
Erdészné Turcsányi Katalin
művészeti vezető