Lassan véget ér a nyár és kinyitják kapuikat az oktatási intézmények. A szeptember eleje mindig sok teendőt tartogat szülőknek és diákoknak egyaránt, és a hamarosan kezdődő tanév sem ígérkezik könnyebbnek az eddigieknél. Az alábbi tudnivalókat gyűjtötte össze a heol.hu, melyek zökkenőmentessé tehetik az iskolakezdést.
A 2025/2026-os tanév – ahogy korábban is – ingyenes tankönyvellátással indul. Emellett többféle támogatás segíti a családokat: a családi pótlék továbbra is automatikusan jár a tanköteles korú gyermekek után, az 1–8. évfolyamos nappali tagozatos tanulók pedig ingyenes étkezésben részesülhetnek. Ez a kedvezmény a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő vagy nevelésbe vett diákokra is vonatkozik.
A nagycsaládosok, tartósan beteg vagy fogyatékos gyermekek félárú menzát vehetnek igénybe, ha nem jogosultak teljesen ingyenes étkezésre. Több önkormányzat külön pénzbeli támogatást is biztosít az iskolakezdéshez, melyet általában augusztus közepe és szeptember vége között lehet igényelni.
A tanszervásárlást érdemes még augusztus vége előtt elintézni, mert a hónap utolsó napjaiban gyakran hiány alakul ki bizonyos termékekből. Sok üzlet ilyenkor akciókkal készül, és bár az árak jellemzően csak 5–10 százalékkal emelkedtek tavalyhoz képest, előfordulhat ennél nagyobb drágulás is. Az áruházláncok általában kedvezőbb árakat kínálnak, de a szaküzletekben gyakran jobb minőséget találunk.
Ideális esetben a szülőknek pontos listájuk van arról, hogy a következő tanévben mire lesz, vagy lehet szükség. Ez természetesen még az adott iskolán belül is osztályonként eltérő lehet, de az biztos, hogy még intézményenként sem biztosan azonos az elvárt tanszerek listája. S ne feledkezzünk meg azokról a tételekről sem, melyekben a szülők – s egyúttal a gyerekek – szabad kezet kapnak: az iskolatáska, a tolltartó, kulacs és tornaszett, melyeknek csak a képzelet szab határt – illetve az áruknak a családi költségvetés.
Az általános iskola első osztálya jelenti talán mindig a legnagyobb anyagi próbatételt: ez ugyanis az az időszak, amikor mindent be kell szerezni, a tartós használati cikkektől (például iskolatáska) kezdve a fogyóeszközökig (például színes ceruzák). Manapság már a piacokon minden elérhető, amit csak gyermekszem vonzónak lát: az egyszerű termékektől a legújabb mesehősökkel dekoráltakig csaknem minden termékcsoportban megtalálhatja mindenki a számára leginkább kedveset. Összességében elmondható, hogy egy szinte mindenhol kért tanszercsomag átlagosan 35 ezer forint körüli összegből szerezhető be ebben az üzletben.
Az első tanévük megkezdése előtt álló gyermekek szülei számára talán a legfontosabb kérdés a megfelelő iskolatáska kiválasztása. Klasszikus “dobozost” válasszanak, esetleg ergonómia tervezésűt? Húzózárasat vagy mágneszárasat? Megannyi kérdés, melyre a szakértők szerint nincs helyes válasz – manapság már a klasszikus fazonok között is jellemző az ergonómiai megfelelés, illetve célszerű az adott gyermek testalkatához leginkább megfelelőt választani: van, akinek a merev falú a kényelmes és akad olyan gyermek is, aki számára ez kevésbé megfelelő.
Az alsó tagozat további éveiben – feltételezve, hogy az olyan tartós használati eszközök, mint például a matematika tanulásához szükséges alapeszközök továbbra is használhatók, évente legkevesebb 22 ezer forintot kell otthagyni iskolakezdéskor, mely – a megvásárolt termékek típusától függően – 50 ezer forint felé is emelkedhet, igény szerint.
Egy átlagos ötödikes tanév eleji csomagért legkevesebb 20 ezer forint körüli összeget kérnek el a boltban, mely az igényektől és a lehetőségektől függően 40 ezer forint fölé is emelkedhet – továbbra is attól függően, milyen kategóriájú termékeket választ az ilyenkorra már mindenképp határozott elképzelésekkel rendelkező kiskamasz. Az általános iskola utolsó három évére vonatkozóan pedig már meglehetősen nehéz lenne költségbecslésbe bocsátkozni, hiszen ezekben az években már tényleg csak azokra van szükség, melyek a korábbi évek készletéből hiányoznak. Ezek többnyire a füzetek, egyéb kötelező kiegészítő eszközökre ekkor már nincs szükség.
