Hazánkban hamarosan új KRESZ léphet életbe, amely számos változást hozhat a közlekedésben. Az elektromos rollerekre vizsga is kötelezővé válhat, miközben szigorúbb büntetések jöhetnek a járdán való szabálytalan közlekedésért. Az autópályákon pedig új sebességhatárok bevezetése is szóba került.
Az új KRESZ kidolgozása már javában zajlik – derült ki egy friss jelentésből. Az elektromos rollerekkel közlekedők számára akár vizsgakötelezettséget is előírhatnak, és jelentős büntetésekre számíthatnak azok, akik a járdán közlekedve veszélyeztetik a gyalogosokat. Emellett az autópályákon egy új sebességhatár bevezetése is napirenden van.
Az új KRESZ egyik kiemelt célja a kerékpárosokra és elektromos rollerekre vonatkozó előírások pontosítása, valamint a személyautók autópályás sebességkorlátozásának esetleges módosítása. A közszolgálati televízió egyik reggeli műsorában elhangzott, hogy az új szabályozás külön figyelmet fordít a mikromobilitási eszközök – például rollerek és elektromos kerékpárok – jogi státuszának rendezésére.
Az előzetes tervek szerint az új KRESZ-nek március végére olyan formába kell kerülnie, hogy a kormány jóváhagyhassa. Azonban a hatályba lépésig még több időre lesz szükség, hogy minden érintett megfelelően felkészülhessen az új előírások alkalmazására.
Szálka Miklós közlekedési szakértő a műsorban hangsúlyozta: Bár egyes országokban betiltották ezeket a járműveket, Magyarországon inkább olyan szabályozásra törekednek, amely biztonságosabbá teszi a használatukat. Véleménye szerint elengedhetetlen lesz meghatározni a rolleresek és biciklisek számára kijelölt közlekedési útvonalakat.
A szakértő arról is beszélt, hogy a jövőben főutakon való közlekedés esetén láthatósági mellény viselése is kötelezővé válhat. Továbbá szigorúbb szabályokat sürget a kapucniban, illetve fülhallgatóval közlekedő biciklisek és rolleresek számára, mivel ez a gyakorlat rendkívül balesetveszélyes. Felmerült az is, hogy a rolleresek számára KRESZ-vizsgát írhatnak elő.
Az elképzelések szerint azoknak, akik 20 km/h feletti sebességgel közlekednek, az úttesten kell haladniuk, főúton pedig kötelező lehet a fényvisszaverő mellény viselése – számolt be róla a Világgazdaság.
A járdák nem arra valók, hogy ezeken a járműveken haladjanak az emberek. Ezt meg kell szüntetni – fogalmazott határozottan a szakértő.
Szálka Miklós kitért arra is, hogy nem támogatja a 140-150 km/h sebességhatár bevezetését a hazai autópályákon. Hangsúlyozta, hogy bár több nyugat-európai országban engedélyezett a 150 km/h sebesség, a biztosítók ezekben az esetekben sem vállalnak felelősséget a balesetekért. A szakértő emellett kiállt a cipzármódszer népszerűsítése mellett. Ez a technika elősegíti a zökkenőmentes forgalmat azáltal, hogy amikor két autóvezető egy megszűnő sávhoz ér, az egyiknek elsőbbséget kell biztosítania a másik számára.
A cél az, hogy a közlekedési kultúra szerves részévé váljon ez a fajta együttműködés, amelyet jogszabályokkal is meg kell erősíteni – mondta Szálka Miklós, hozzátéve, hogy az új KRESZ egyik alapelve a közlekedés résztvevőinek együttműködésre ösztönzése lesz.