2025. February 25. Géza napja

Jogszabályváltozás – Erre kell figyelni az ingatlan eladásakor vagy megvételekor

0

Elektronikus eljárássá alakult az ingatlanvásárlás. A heol.hu szerint az alábbiakat érdemes tudni az elektronikus adásvételről az ügyfelek és az ügyvédek szempontjából.

Január 15-től elektronikussá vált az ügyintézés, amely mindenkit érint, aki a jövőben házat vagy termőföldet ad-vesz. Az e-nyilvántartási rendszer lényege, hogy elektronikus eljárássá alakult az ingatlan adás-vétel. Az eljárás megindítására az ügyfél és ügyvéd közötti meghatalmazás jogosít, amelyet így elektronikusan kell aláírniuk. Ezután az eljárás elektronikusan folytatódik tovább.
Ezek az elektronikus adásvétel legfontosabb tudnivalói:

A január 15-én életbe lépett új szabályozás nem csupán az elektronikus ingatlannyilvántartás elindulását, hanem a Digitális Állampolgárság Program kezdetét is jelenti, amelyek összefüggésben állnak, így az adásvételi szerződések gyors lebonyolítását teszi lehetővé. Az új rendszer – azáltal, hogy az ingatlannyilvántartási kérelmet és az ehhez kapcsolódó adásvétel adatait az ügyvéd, illetve a közjegyző digitálisan tölti fel a nyilvántartásba – egy sokkal gyorsabb bejegyzési lehetőséget biztosít a földhivatalban. A heol.hu-nak nyilatkozó egri ügyvéd, Dr. Csetneki Attila szerint bár az elektronikus rendszerben vannak kezdeti fennakadások (hiszen új rendszerről van szó, amelynek bevezetésénél előrfordulhatnak problémák), az átmeneti időszakban papír alapon is lehet előterjeszteni a kérelmeket, és felkészíteni az okiratokat. Az új elektronikus rendszer egyébként sem az ügyfelekre ró nagyobb terhet, helyettük az ügyvédek vállalnak nagyobb felelőséget, akiknek egy képzést is el kellett végezniük, illetve az okiratokat is hozzá kellett igazítaniuk az új rendszerhez.

Az ügyvédek feladata továbbra is a szerződés előkészítése, az ingatlan és a felek adatainak ellenőrzése, és kezelniük kell azokat a kockázatokat is, amelyekkel az ügyfeleknek számolniuk kell. Egy ingatlanon lehet például teher, elővásárlási jog, illetve biztosítani kell a vételár megfizetését és a birtokbavételt – sorolta Dr. Csetneki Attila, hozzátéve: azzal, hogy az elektronikus nyilvántartásba az ügyvédek viszik be az adatokat, nő a felelőségük, épp ezért magasabb, kiegészítő  felelőségbiztosítást is kell kötniük.

Egy speciális képzést is el kellett végezniük, hogy ingatlan adásvételi szerződéseket szerkeszthessenek. Az ügyfelek a változásból keveset fognak érzékelni, de tapasztalni fogják, hogy gyorsabb lesz a földhivatali bejegyzés. Az ügyfelek akkor tudják kihasználni az új rendszer előnyeit, ha rendelkeznek elektronikus aláírással. Ezt Ügyfélkapu+-al, vagy DAP mobilalkalmazással szerezhetik meg. Ha az ingatlan tehermentes és a tulajdon teljes egészében átruházásra került, akkor automatikusan megtörténik a bejegyzés – tette hozzá.

Az átmeneti időszak az új rendszerben nem idő függvénye, ha elérnek egy bizonyos ügyszámot, onnantól már csak elektronikusan lehet majd intézni az adásvételt. Azok az ügyfelek viszont, akik még nem rendelkeznek elektronikus aláírással, papír alapon továbbra is kezdeményezhetik az adásvételt és az ügyvéd feladata lesz, hogy elektronikus okirattá alakítsa a dokumentumokat.

Dr Csetneki Attila arra is felhívta a figyelmet: az ügyfelek számára évente két tulajdoni lap kérhető le ingyenesen más ingatlanról, de ha jogosulatlanul jelöljük be az ingyenessséget, komoly büntetésre számíthatunk, akár a díj háromszorosának megfizetésére is kötelezhetnek bennünket.

Hozzászólások lezárva.