Az egri és a hevesi rendelőintézetet felkereső páciensek az elmúlt hónapokban már tapasztalhatták, hogy belépve egy érintőképernyővel találják szembe magukat, amelyen sorszámot kell húzniuk. Dr. Orosz Krisztinát, a Heves Vármegyei Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet főigazgató helyettese tájékoztatta a heol.hu-t az új járóbeteg irányító rendszerről.
– Egy komplex fejlesztés, az unió által támogatott Elektronikus egészségügyi ágazati fejlesztések nevű projekt részeként 90 magyarországi szakrendelőben kezdték el bevezetni 2023 novemberében azt a Járóbeteg Irányítási Rendszert(JIR), amelynek részeként azóta Egerben és a hevesi szakrendelőben is belépve is egy-egy érintőképernyő fogadja a betegeket – osztotta meg Orosz Krisztina. – Természetesen mint minden újítás, először ez is idegenkedést váltott ki a páciensekből, de az eltelt hónapok alatt már látjuk, hosszú távon könnyebbé teszi a betegek életét is az új rendszer. Az átlátható, szervezett betegirányítás által a gyógyítás hatékonysága is nő.
Jelenleg telefonon és személyesen a rendelőintézet földszintjén lévő betegirányító ablakoknál kérhetnek időpontot a betegek, de a már most is letölthető Egészségablak applikációban várhatóan július elsejétől mód lesz arra is, hogy a meglévő időpontot módosítsák, illetve e-beutalóval önállóan is foglaljanak időpontot a betegek. Hangsúlyozta azt is, hogy a már most is letölthető Egészségablak applikációban látszanak az előjegyezett időpontok, ám most még csak törölni tudja a felhasználó. Július 1-től a beteg már önállóan is foglalhat időpontot, illetve mód lesz arra is, hogy a meglévő időpontot módosítsa.
– Fontos hangsúlyozni – emelte ki Orosz Krisztina –, hogy amennyiben az előjegyzett időpontban a beteg nem tud megjelenni, akkor ha módja van rá, törölje, vagy töröltesse az időpontot telefonon, hiszen a rendszer ezt azonnal érzékeli. Ezzel pedig azt segíti, hogy a felszabaduló időpontot valaki más megkaphassa.
A stratégiai főigazgatóhelyettes felhívta a figyelmet arra is, hogy Egerben jelenleg 45, Hevesen pedig 15 szakrendelésen működik a járóbeteg irányítási rendszer. Amennyiben nincs előjegyzett időpontja, úgy a Betegfelvételi ablakhoz kell mennie, ha korábban kért időponttal jön, akkor az Előjegyzésre érkeztem opció az ő helyes választása az érintőképernyőn. Nagyon fontos, hogy a rendelőintézetbe való érkezéskor először minden esetben olvassa el a monitorokon feltüntetett információkat.
– Az is fontos, hogy az előjegyzett időpont előtt legalább 15 perccel érkezzen meg mindenki a szakrendelőbe és az aulában található termináloknál kérjen sorszámot. Ebben az ott lévő kórházi munkatársak is segítenek. Azért is érdemes időben érkezni, mert a rendszer az előjegyzett időpont után nem ad sorszámot, ebben az esetben a betegirányító ablaknál tudnak majd segíteni a páciensnek. Ez egy átmeneti időszak, mindenkinek: egészségügyi személyzetnek, betegnek is tanulni kell a használatát, de az eltelt hónapok alatt mindenki egyre jobban belejön. Akadnak még reklamációk abból adódóan, hogy a szakrendeléseken a rendszer bevezetése előtt kiadott papíros időpontok még nem koptak ki teljesen, ez okoz félreértéseket. Ezért türelmet kérünk betegeinktől. Hamarosan azonban eljutunk odáig, hogy kizárólag a JIR-en keresztül kezelt időpontokra érkezik valamennyi beteg – tette hozzá Orosz Krisztina.
Hangsúlyozta azt is, nincs értelme az egymás után jövőknek a kapott sorszámot egymással összehasonlítgatni a sorban, mert a szám, amit látnak, nem mond semmit arról, mikor kerülnek sorra.A rendszer jóvoltából kevesebb várakozással adott idő alatt több beteget tudnak ellátni a szakrendeléseken, hatékonyabbá válik a munka, az orvosok és az ápolók a gyógyításra koncentrálhatnak, hiszen nem az időpontok adminisztrálásával telik a munkaidő egy része. Azt a rendszer kezeli.
– Az egyhetes kontrollvizsgálatokra azonnal adnak időpontot a szakrendeléseken, ha azonban 2-3 hónappal későbbi kontrollvizsgálat szükséges, akkor célszerű rögtön a vizsgálat után a betegirányító ablakoknál azonnal megigényelni a későbbi időpontot – emelte ki. – Érzékeltük, hogy szükséges a callcenter bővítése, hamarosan három mobilszámmal bővül az időpontkérő telefonos lehetőség, illetve munkatársaik visszahívják azokat, akiknek hívása a túlterheltség miatt esetenként válasz nélkül marad.
Rövidesen elindul az e-mailes foglalási lehetőség, illetve érdemes figyelni a Markhot Ferenc Kórház weboldalát, illetve Facebook oldalát, ahol folyamatosan közzéteszik, mely szakrendelésekkel bővül a betegirányítási rendszer, illetve milyen új telefonszámokon kérhető időpont.