Az, hogy egy közlekedési baleset anyagi káros, illetve sérüléses lesz, több dolgon is múlhat. Az egyik ilyen lényeges pont a passzív biztonsági eszköz (biztonsági öv, gyermekülés) használata, amely alapvetően meghatározhatja egy esetleges baleset kimenetelét – olvasható a police.hu oldalon.
Hazánkban a passzív biztonsági eszközök használata még mindig nem éri el az Európai Unióban mért 90 %-os átlagot. A rendőrségi közúti ellenőrzések tapasztalatai, továbbá a baleseti vizsgálatok is azt mutatják, hogy sajnos a gépjárművezetők és utasaik egy része tudatosan nem használja a járműbe szerelt biztonsági övet, sőt esetenként a gyermekek védelmét szolgáló biztonsági gyermekülést sem.
Fentiekre tekintettel hirdette meg az Országos Rendőr-főkapitányság-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága a „Csattlakozz” elnevezésű közlekedésbiztonsági kampányát, amelyen keresztül a passzív biztonsági eszközök (biztonsági öv és gyermekbiztonsági rendszer) használatának fontosságára hívja fel a figyelmet.
A balesetek megelőzésének legfontosabb tényezője az emberi figyelem, a sebesség helyes megválasztása, a tolerancia és a veszélyhelyzetekben a helyes cselekvés. A járműben ülők védelmét elsődlegesen az aktív biztonsági eszközök határozzák meg, ilyen például a jól működő fék- vagy kormányberendezés.
A létező legtökéletesebb aktív technikával felszerelt jármű vezetése során is bekövetkezhet a baleset. Ekkor kerülnek előtérbe a már említett passzív biztonsági eszközök, melyek szerepe a balesetek következményeinek befolyásolásában van, hiszen növelik a vezető és az utasok túlélési esélyeit.
A balesetek döntő többsége lakott területen belül történik. Nem igaz, hogy kis sebességnél, városi forgalomban nem érdemes használni a biztonsági övet. Felmérések bizonyítják, hogy 1-40 km/óra sebességnél a biztonsági öv nélkül utazók halálozási mutatója 2,5 szeresére nő a becsatolt övvel utazókhoz képest. Sokan úgy gondolják, hogy jól kitámasztott kézzel és lábbal is lehet úgy fékezni az ütközés pillanatában tehetetlen testet, ahogy az öv teszi. Ez egyértelműen tévhit! A felszabaduló hatalmas mozgási energiát végtagjaink nem képesek megfékezni. Ezzel szemben az öv az előre száguldó testet megfogja és visszakényszeríti az ülésbe.
A kutatási eredmények tükrében a biztonsági öv használata esetén a személyi sérüléses balesetek számában és súlyossági fokában is jelentős javulás mutatható ki. Ez a megállapítás különösen igaz azokban a mai modern gépjárművekben, amelyek nagy részénél már alapfelszereltség a légzsák. Ez azonban csak akkor nyújt hatásos védelmet, ha a biztonsági öv be van kapcsolva. Ellenkező esetben a kirobbanó légzsák komoly sérüléseket okoz a tehetetlenül becsapódó testen.
A jelenleg életben lévő jogszabályok a gépjárművezetőknek, a jobb első utasoknak és a hátsó ülésen utazóknak is kötelezően előírják az öv használatát. A hátsó utasokra vonatkozó előírást sokan nem ismerik, pedig részükre is kötelező a biztonsági öv használata. Ennek az az oka, hogy a járműben hátul helyet foglalókra is ugyanolyan veszélyek leselkednek, mint az elöl ülőkre, sőt esetleges előre repülésükkel veszélyeztetik az elöl utazókat is.
A rendőrség egész évben kiemelt figyelmet fordít a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzésére is. Ezt egy új típusú módszertan szerint végzik, vagyis civil figyelőkkel, a jogsértés rögzítésére alkalmas technikai eszközök bevonásával (kamerák, drónok) miután észlelték a szabályszegést, ezt jelzik a figyelőtől távolabb eső ellenőrző egységek felé, akik intézkedés alá vonják a szabálytalan járművezetőket, utasokat. Ilyen jellegű ellenőrzésre lakott területen kívül és belül bármikor lehet számítani vármegyénk közútjain.
Fontos hangsúlyozni, hogy a passzív biztonsági eszközöket nem azért kell használni, mert a rendőrség ezért szankciót szab ki, hanem a saját és utastársak élete és testi épsége védelme érdekében!
… hogy mindenki hazaérjen!