Önkéntes kikapcsolási moratóriumot hirdetett lakossági ügyfeleinek az MVM, mely 2024. január 8-ig tart. Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően, a szolgáltató egyetlen lakossági ügyfelénél sem kapcsolja ki az áramot és a földgázt az ünnepi időszakban. Fontos, hogy a kikapcsolási moratórium nemcsak a védett ügyfeleket érinti, hanem azokat a lakosokat is, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van.
Az intézkedés az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt-vel egyetemes szolgáltatási szerződésben álló, lakossági ügyfelekre terjed ki. Azokra viszont nem vonatkozik, akiket már korábban kikapcsoltak a szolgáltatásból, ahogy az üzleti, illetve más energiakereskedővel szerződésben álló ügyfelekre sem.
„Az áram- és földgázszolgáltatásban bejelentett kikapcsolási moratóriummal szeretnénk felelős szolgáltatóként hozzájárulni a szeretet ünnepéhez, hogy az a békés együttlétről szóljon. Az MVM a folyamatos energiaellátást biztosítva segít abban, hogy a karácsony és az újév körüli ünnepi időszakot minden család nyugalomban tölthesse” – mondta Hiezl Gábor, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. vezérigazgatója.
A jelenleg érvényben lévő szabályok szerint a fizetési határidő lejárta után 63 nappal a szolgáltató kikapcsolhatja a szolgáltatást. A ki- és visszakapcsolásnak jelentős díja van, érdemes tehát minél hamarabb lépni. A visszakapcsolási díjak szolgáltatónként változnak, de az áram esetén legalább 30 ezer forinttal biztosan számolni kell. Erre jöhetnek még a késedelmi díjak, illetve ha felszólító leveleket küldenek, azt is adósra terhelik.
Mi tehetnek a kikapcsolási moratórium után azok, akik tartoznak a gáz- vagy áramdíjjal?
A szabályok szerint a fizetési határidő lejárta után 63 nappal a szolgáltató kikapcsolhatja a szolgáltatást. A ki- és visszakapcsolásnak jelentős díja van, érdemes tehát minél hamarabb lépni. A visszakapcsolási díjak szoláltatónként változnak, de az áram esetén legalább 30 ezer forinttal biztosan számolni kell. Erre jöhetnek még a késedelmi díjak, illetve ha felszólító leveleket küldenek, azt is adósra terhelik.
Mik a lehetőségek?
Tartozás esetén mindenképpen fel kell vennünk a kapcsolatot a szolgáltatóval. Itt is érvényes, hogy a jóhiszemű adós nagyobb eséllyel kaphat segítséget, mint a rosszhiszemű, akit nem lehet elérni, nem reagál a felszólításokra. Magatartása alapján arra lehet következtetni, hogy a tartozást nem tervezi megadni – ilyen esetben a szolgáltató sem tehet semmit, a szabályoknak megfelelően jár el, vagyis előbb-utóbb megtörténik a szolgáltatás kikapcsolása.
Rezsitartozás esetén az adóst akár ki is lakoltatják, bár ezt minden esetben hosszas folyamat előzi meg: adósság halmozódik, a lakó felszólító leveleket kap, ha bérleti szerződés alapján lakik a lakásban, akkor felmondják a szerződést és így tovább.
Mit kérhetünk a szolgáltatótól?
Tartozás esetén az ügyfél részletfizetési kedvezményt vagy fizetési haladékot igényelhet, ha vállalja, hogy a részletfizetés, fizetési haladék időtartama alatti fogyasztását, a tartozás részösszegeit, illetve a tartozás halasztott összegét határidőben kiegyenlíti.
Részletfizetési kedvezményt és fizetési haladékot 12 naptári hónapon belül egy alkalommal lehet igényelni. A fizetési haladék időtartama a számla esedékességétől számított legfeljebb 30 nap. Fizetési haladékra további haladékot, illetve részletfizetést nem biztosít a szolgáltató. Fontos tudni, hogy ha a megállapodásban szereplő részösszegeket vagy valamelyik számlát nem rendezi a megjelölt határidőkre, a részletfizetési megállapodás hatályát veszti és a lejárt esedékességű követelést egy összegben kell kifizetnie.
Vagyis az MVM csak addig marad „partner” a részletfizetésben, ameddig az ügyfél teljesíti a feltételeket. Ha egyáltalán nem fizet, kikapcsolják a szolgáltatásból, a tartozások behajtását pedig átadhatják a végrehajtóknak.
Forrás: hovege.hu