Az utóbbi időben nincs olyan nap, hogy ne érkezne feljelentés valamilyen átverésről. A csalók már nem elégednek meg az egy-egy ügyleten kicsalt pénzzel, hanem mindet akarják, amije csak van a kiszemelt áldozatnak! A bűnmegelőzési hírlevél mostani kiadása ezzel a problémával foglalkozik.
Igen gyakori módja a megtévesztéseknek az úgynevezett „banki csalás”, amelyeket rosszindulatú, adathalász telefonhívásokkal valósítanak meg. A támadó (a csaló) megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat. A telefonáló „ügyintéző” ilyenkor legtöbbször arra hivatkozik, hogy a számlavezető bank egy gyanús tranzakciót észlelt, ezért az ügyfél számláján biztonsági intézkedéseket kell tenni. Ehhez a hívott ügyfélnek állítólag meg kellene adnia internetbankos jelszavát, bankkártyájának adatait, vagy egy alkalmazást kellene telepítenie.
- Az ilyen megkeresés esetén szakítsa meg a telefonhívást, majd hívja fel bankjának megbízható ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez! A telefonszámról a pénzintézet hivatalos weboldaláról tájékozódhat.
- Legyen gyanús, ha a telefonáló a hívás során számlavezető bankjának megnevezését kéri, vagy nem is az Ön bankjától keresi! Más pénzintézet nem tud felvilágosítást adni az Ön tranzakcióiról, illetve nem tudja átkapcsolni a telefonhívást az Ön bankjához.
- SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ezeket az információkat sosem kéri el.
- SOHA NE telepítsen kérésre alkalmazást a telefonjára, vagy más digitális eszközeire! A csalók a legtöbb esetben az AnyDesk vagy TeamViewer nevű szoftverek telepítésére próbálják rávenni az áldozatokat. Ezek a programok távoli hozzáférést biztosíthatnak az Ön eszközéhez, a csaló így láthatja, amint belép az internetbanki felületére. Léteznek banki alkalmazások, azonban a pénzintézetek sosem kérik azt, hogy bármilyen alkalmazást telepítsen.
- SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
A másik legnépszerűbb módszer napjainkban a Vinted oldal felhasználásával végrehajtott csalás. Hasonlóan működik a „banki csaláshoz”, ebben az esetben is a cél megszerezni a hozzáférést az áldozat számlájához, ehhez pedig a banki adatai szükségesek. Ehhez első lépésként kicsalják a hirdető e-mail címét, majd erre küldenek e-mailt, benne egy linket, sokszor a Vinted nevében megerősítendő az eladást vagy vásárlást. A linkre kattintva különböző oldalakon – többnyire ál banki oldalakon – kérik az internet banki adatok megadását is.
Ha Ön pénzt vár a számlájára (mert például Ön az eladó), az UTALÓNAK NEM SZÜKSÉGES ISMERNIE AZ ÖN INTERNETBANKOS ADATAIT (felhasználónév, jelszó, egyedi sms-ben kapott kód, stb.). EZEK AZ ADATOK ANNAK NÉLKÜLÖZHETETLENEK, AKI EL AKAR UTALNI AZ ÖN SZÁMLÁJÁRÓL!
Forrás: Bűnmegelőzési Hírlevél