Mint arról korábban már tájékoztattuk Olvasóinkat, Lassúné Tóth Krisztina, Kisbalázs Koletta és Perge Dorina ezen a nyáron valósították meg a 2020-ban megnyert Erasmus+ pályázat mobilitásait. Kisbalázs Koletta, a Hevesi Körzeti Általános Iskola és AMI pedagógusa egy minden részletre kiterjedő beszámolóval tájékoztatta portálunkat – a remekbe szabott összefoglalót ezúton is köszönjük.
A nem mindennapi program természetesen felkeltette szerkesztőségünk érdeklődését, így egy rövid szervezés után az alábbi beszámoló jutott el hozzánk:
Iskolánk, a Hevesi Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, még 2020 februárjában nyújtotta be Erasmus+ pályázatát. Ennek megírásában Kisbalázs Koletta, Lassúné Tóth Krisztina és Nagy-Kecskeméti Krisztina tanárnők vettek részt. Az úgynevezett KA1-es pályázati kategóriában a köznevelési intézmények munkatársainak mobilitásaira, azaz külföldi tanulmányokra lehet pályázni. Iskolánk Erasmus+ pályázatának címe: „Első lépések a brit kultúra és a módszertani megújulás felé”.
Miután 2020 májusában kiderült, hogy a benyújtott pályázatunkat pozitívan bírálták el, nem lehetett felhőtlen az örömünk. A Covid-19 járvány okozta lezárások és óvintézkedések, érthető módon, ellehetetlenítették a kiutazások megvalósítását. Hosszas munka, komoly előkészületek, és szükségszerű változtatások után végül 2022 júliusában sikerült részt vennünk a régóta várt továbbképzéseken.
A Körzeti Iskola egyik angoltanáraként egyértelmű volt számomra, hogy az Egyesült Királyságban szeretnék részt venni egy továbbképző tanfolyamon. A választott képzésem a Cambridge-ben található Bell Teacher Academy-n zajlott, ahol két héten keresztül tanulhattam célnyelvi környezetben. A kurzus címe „Creativity in the Classroom” vagyis „Kreativitás a tanórán” volt. A tanfolyamon összesen 10-en vettünk részt, mondhatni a világ minden tájáról érkeztek kollégák: Spanyolországból, Szlovákiából, Brazíliából, Paraguayból, és én képviseltem a magyar színeket. Az órák remek hangulatban, barátságos és nyitott légkörben zajlottak. Rengeteg kreatív technikát és jó gyakorlatot sajátítottunk el az oktatónktól, illetve egymástól is. Eszmét cseréltünk az oktatást érintő globális problémákról és kihívást jelentő helyzetekről is. Mindemellett jutott idő Cambridge felfedezésére, kirándulásokra a környező településekre és Londonba, az angol gasztronómia megízlelésére, és természetesen az angol nyelv aktív gyakorlására.
Lassúné Tóth Krisztina, iskolánk angoltanára, szintén az Egyesült Királyságban töltött két hetet az IH London továbbképzésein. Nagy izgalommal készült az utazásra és a képzésre, amire már régóta várt. Két egyhetes tanfolyamon vett részt. Az első héten „Teaching Young Learners” címen a kisgyermekkori angol nyelvtanítás módszertanáról tanult. Hasznos ismereteket szerzett az olvasás- és beszédkészség fejlesztésére, történetmesélésre, dramatizálásra, daltanításra. A második héten a „Life in Briatin” – „Élet Nagy-Britanniában” kurzus keretein belül lehetősége nyílt új ismeretek szerzésére a brit civilizációval, kultúrával, emberekkel kapcsolatban. Szóba került London, a királyi család, szórakozás, oktatás, politika, akcentus, sajtó, művészetek. A tanfolyamhoz kapcsolódó délutáni programok között szerepelt a British Museum, a British Library, a Tate Modern, a Királyi Bíróság és a Parlament felkeresése, melyhez a képzőintézmény idegenvezetőt is biztosított. Mindkét kurzus során számos új módszertani technikát sajátított el, nemzetközi környezetben fejlesztette nyelvtudását, szakmailag sokat fejlődött.
Perge Dorina kolléganőnk Nagy-Kecskeméti Krisztina tanárnő várandóssága okán vált az Erasmus+ projekt részesévé. Mivel tanítónőként dolgozik iskolánkban, így olyan kurzust kerestünk a számára, ami igazán testhez illő. Így esett a választása a Hungary Expert horvátországi képzésére, melynek címe „Engedd, hogy csináljam… A matematika tanítása az alsó tagozatban 1-2. osztályos pedagógusok részére angol nyelvtanfolyammal kiegészítve” volt. A kéthetes kurzus Rovinjban került megrendezésre, ahol a módszertani órák magyar nyelven, a nyelvtanfolyam pedig angolul zajlott. A képzés során többek között azt sajátították el a résztvevők, hogy hogyan lehet a tanított korosztály fejével gondolkodni, az ő szintjüknek megfelelően átadni az ismereteket. Fontos alappillérként olyan tanórai eszközhasználati technikákat ismertek meg, amelyek ahhoz adnak segítséget, hogy a való életből szerzett tapasztalatok alapján vezessük be a gyerekeket a matematika világába. A nyelvtanfolyam során bővítette szókincsét és fejlesztette angol nyelvi kommunikációs készségét. Szabadidejében lehetősége volt felfedezni Rovinjt, körbejárni az óvárost, illetve a kurzus részeként egy hajókiránduláson is részt vehetett.
Mindannyian csupa pozitív élménnyel, pótolhatatlan szakmai tapasztalattal és új, nemzetközi ismeretségekkel gazdagodtunk az Erasmus+ pályázat megvalósítása során. A mi esetünkben nem igaz a mondás, miszerint „Nem az iskolának, hanem magadnak tanulsz”, sőt. Célunk, hogy az általunk szerzett tapasztalatokból és ismeretekből az egész iskola, a diákok, a kollégák is profitáljanak.
A mobilitások során készült online bejegyzéseinket az alábbi linken keresztül érhetik el:
https://hevesikorzetierasmus.wixsite.com/hevesikorzetierasmus
A programban résztvevő pedagógusoknak ezúton is gratulálunk, valamint külön köszönjük Kisbalázs Koletta átfogó beszámolóját!