Több olyan autós alapvető tanács létezik, amelyet betartva sokkal kisebb eséllyel éri baj a gépjárműben ülőket. Télen autózni speciális dolog: máshogy viselkedik a gép, máshogy hat a környezet, mást tartogatnak az utak (és a többi közlekedő). Pár pontban összegyűjtöttük, hogy mire is gondolunk!
1. Nem indulunk el, amíg nem tiszta az üveg – hidegben lefagyhatnak, deresedhetnek az autó üvegfelületei. Az üvegeket le kell tisztítani indulás előtt, a szélvédőt és az első ablakokat, visszapillantó tükröket mindenképp. És hogy mivel: ami a legjobban bevált! Kaparó, jégoldó, állófűtés, szélvédőfűtés: teljesen mindegy, csak biztonsággal átláthatóak legyenek az üvegfelületek.
2. Nem mosunk szélvédőt, amíg nem melegedett fel – a hidegben huzamosan álló autó átveszi a környezete hőmérsékletét. Tehát ha fagy, a kocsi is fagyos. Ezért indulás után kerülni kell a szélvédőmosó használatát, mert bizony még a fagyálló szélvédőmosó is felfagy a hideg üvegre. Mindez a benzinkútnál való ablakmosásra is igaz, hideg kocsi hideg szélvédőjét pancsolás után is lehet jégteleníteni!
3. Nem nyomunk padlógázt a hideg motornak – legyen bármilyen ultramodern motor és varázskenőanyag az olaj, ha nem elektromos a kocsi, hanem belsőégésű motor hajtja, akkor hidegen nem padlózzuk neki. A motorok a kopás javát hidegüzemben szedik össze. Igazán, ha már melegnek mutatja a műszer a vizet, akkor is azután pörgethető lelkesen a motor, ha már a fűtés is jó meleget fúj.
4. Alacsony fordulaton sem kínozzuk – igen, tudjuk, hogy most azt tanítják, és azt mutatják a „váltásjelzők” is, hogy aligfordulaton váltsunk el, de hideg motornál ezt is hanyagolni kéne. Dízelt 1500 f/perc, benzinest 1800 f/perc motorfordulat alatt ne váltsuk el hidegen.
5. Amíg nem tudjuk mennyire tapad a gumi, addig nem csinálunk hirtelen manővert, nagy fékezést – amíg elindulás után nem tapasztaltuk meg milyenek az útviszonyok, addig érdemes kerülni a hirtelen kormánymozdulatokat, vagy a kicentizett fékezéseket. Előbb derüljön ki, hogy tapad az aszfalt: és a gumi is melegedhet (a súrlódástól és a folyamatos alakváltozástól melegszik be a gumi, és üzemmelegen (vagy csak nem tök hidegen) jobban tapad, mint hidegen elindulva).