A Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola 2021 nyarán sikeres pályázatot nyújtott be az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Csoóri Sándor Alaphoz a népi kultúra közösségteremtő műfajainak támogatására. A Csoóri Sándor Alap programjának célja a magyar néptánc-együttesek, csoportok tudásátadásának elősegítése, szakmai munkájának fejlesztése, a közösségek megerősítése. A magyar népi kultúra, népművészeti értékek társadalmi elfogadottságának, beágyazódásának fokozása, alapértékként való kezelése.
A Harmónia Alapfokú Művészeti Iskola „A néptáncoktatás kiterjesztése táncházi találkozókkal a Dél-Hevesi térségben” címmel táncházak megtartására nyújtott be szakmai pályázati anyagot, melyet a Támogatáskezelő 500.000 Ft-tal támogatott. A támogatási időszak alatt minimum 8 alkalommal megrendezendő, nyilvánosan meghirdetett, nyílt, élőzenés komplex táncházi program megvalósítását vállalta iskolánk.
Szinte minden gyerekben ösztönösen él a táncolás iránti vágy és szeretet, ezért felmerült a kérdés, hogy miként lehetne a táncoktatáshoz való hozzáférés esélyét kiterjeszteni – a lakhelytől, a család társadalmi és anyagi helyzetétől függetlenül – a teljes köznevelésre: az óvodás kortól kezdődően az érettségiig.
A Harmónia Művészeti Iskolában évek óta azon (is) dolgozunk, hogy a Hevesi járásban miként tudunk minden táncot tanulni akaró gyermekhez eljutni. Az elmúlt évek alatt erre jó példákat tudunk mutatni, hiszen az óvodás korosztálytól kezdődően a középiskolásokig tudjuk biztosítani a néptánc oktatását a járás szinte minden iskolájában.
Művészeti iskolaként a dél-hevesi régióban néptánc oktatást folytatunk, így ismert számunkra a térségben az élő népművészet megítélése, presztízse, illetve annak hiánya; ismert számunkra, hogy célcsoportunkat milyen környezetből jövő hatások érik.
A Harmónia – mint a néptánctanítás meggyökereztetésében és fejlesztésében elkötelezett művészeti iskola – igen sok együttműködő partnerrel dolgozik. Mindenekelőtt a járás általános iskoláival és azok fenntartóival, a középiskolával, az önkormányzatokkal, civil
szervezetekkel, a sajtó és média képviselőivel, szakmai szervezetekkel; különös tekintettel a Csillagvirág Népművészeti Egyesületre, a Táncművészeti Egyetem néptánc tanszékére, valamint – és ezt kiemelve írom – a táncoktatásban résztvevő gyermekek szüleire, nagyszüleire.
Közös cél és érdek az élő népművészet népszerűsítése, társadalmiasítása.
A néptáncos csoportjaink nemcsak az iskolák kulturális-művészeti életének meghatározó jelentőségű fiataljai, hanem a települések közösségi, közművelődési feladatellátásában is szerepet vállaló növendékek.
Csak e tanév eseményeit kiemelve – részvétel a boconádi falunapon, részvétel a Hevesi Vágtán, részvétel a hevesi Hagyományőrző Civil Napon, részvétel a kiskörei iskolaavatón. Jelenleg pedig a kiskörei táncosaink nagy lendülettel készülnek az október 23-ai városi ünnepségre egy, az ünnephez méltó koreográfiával.
A táncházak megrendezésével szervezetünk célja: a néptáncoktatáson túl közösségi hasznosulás, társadalmi szerepet is betöltő tudásátadás, különösen ebben a leszakadó, halmozottan hátrányos térségben. Célcsoportunk a gyermekek és fiatalok, a szülők, nagyszülők, akik a gyerekeikkel együtt vesznek részt a programokban. Szeretnénk minél szélesebb körnek biztosítani a hozzáférést.
A Csoóri Sándor Alap a programok sikeressége és eredményeinek széles körben láthatóvá tétele, valamint az élő népművészet népszerűsítése érdekében tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettséget ír elő.
A nyilvánosság biztosításában támogató partnereink az iskolák és önkormányzatok, kiemelt együttműködő partnerünk a Hevesi Hírportál és a Heves Média Nonprofit Kft.
A táncházi programok megvalósítását Hevesen, Pélyen, Kiskörén, Boconádon és Tenken tervezzük. Mind az iskolák, mind az önkormányzatok, mind a szülők részéről komoly együttműködésben dolgozunk a célok eléréséért, a néptáncos kultúra fejlesztéséért, a
gyermekek tánctudásának fejlesztéséért, a magyar népi kultúra, a népművészeti értékek elfogadottságáért.
A táncházakat iskolánk jeles néptáncpedagógusai vezetik: Andrási István, Szabó Zoltán és Kovács Tibor a Népművészet Ifjú Mestere.
A táncházakat népi gyermekjátékok, kézműves foglalkozások, népdalok tanulása színesíti.
Bízunk abban, hogy a táncházi programok valóban célt érnek, és ezzel közösen hozzájárulunk mind a települések közösségi aktivitásának erősítéséhez, mind a magyar népi kultúra alapértékként való kezeléséhez.
Erdészné Turcsányi Katalin
művészeti vezető
Harmónia AMI