A Mol nemrég jelentette be, hogy egy új bioüzemanyag-gyártási eljárást fejlesztett ki, ennek lényege, hogy nem utólag keverik a biokomponenst a dízel üzemanyagba, hanem már a gyártás során, a fosszilis alapanyaggal együtt dolgozzák fel. Így változatlan minőség mellett növelhető a biotartalom a dízel üzemanyagban többek között abból a használt sütőolajból, amelyet a lakosság ad le a Mol-kutakon.
Huff Zsolt a Mol-csoport downstream termelési ügyvezető igazgatója az új eljárás lényegeről beszélt.
“A Mol, mint üzemanyag-előállító minden évben több százezer tonna bioetanolt és biodízelt vásárol, hogy azt a készülő benzinbe és gázolajba bekeverje. Ezzel párhuzamosan kidolgoztuk az új eljárásunkat, amelynek az a lényege, hogy nem utólag keverik a biokomponenst a dízel üzemanyagba, hanem már a gyártásnál, a fosszilis alapanyagokkal együtt dolgozzák fel a begyűjtött használt sütőolajat, a vásárolt növényi olajat vagy az állati zsiradékot.
A kőolaj és a bioalapanyag közös feldolgozása eredményeként a gyártott gázolaj részben megújuló lesz, úgy, hogy közben minősége nem változik a kőolaj alapú dízelhez képest. Ennek fő előnye, hogy továbbra is lehetséges további biodízel komponens bekeverése – a dízel szabványban meghatározott maximális 7 térfogat százalék mértékig -, tehát az eljárás összességében lehetővé teszi a gázolaj biorészarányának növelését.
Az alapanyagok kiválasztásában legfontosabb szerepet játszó tényezők a minőség, elérhetőség, a vonatkozó szabályozás és a gazdaságosság. A konkrét beszerzés több forrásból történik, melyek között hazai és külföldi partnerek is szerepelnek.
Mennyi sütőolajat gyűjtenek be évente a lakosságtól?
A kezdeményezés kifejezetten népszerű, évről évre nő a leadott mennyiség. 2012-ben országszerte 84 tonnát adtak le, öt év elteltével 2017-ben 232 tonnát, 2020-ban pedig a járványhelyzet miatt megnövekedett otthoni munkavégzés és ennek következtében a jellemzőbb otthoni sütés-főzés miatt minden eddiginél több, 464 tonna használt sütőolajat adtak le országszerte, ami 30 százalékkal több az előző évhez képest. 2011-től kezdve már csaknem 2,5 millió liter (2200 tonna) használt sütőolaj gyűlt össze a Mol töltőállomásain.
Amikor 10 éve elindult a program, még csak 100 töltőállomáson gyűjtöttünk, mára ez a szám 350-re nőtt (Magyarországon 476 állomás van). Töltőállomásonként eltérő a kihelyezett gyűjtőhordók száma, illetve az elszállítás gyakorisága is, melyet a vásárlói igényekhez szoktunk igazítani. Amennyiben a gyűjtőtartályok megtelnek, a töltőállomások vezetői jelzik azt, és azonnal biztosítunk számukra plusz hordókat.
A sütőolaj közvetlenül a finomítóba kerül?
Nem, a töltőállomásokról partnerünk, a Biofilter Zrt. gyűjti össze a sütőolajat, megtisztítja, ezt követően átadja többek között a Komáromban üzemelő Rossi Biofuel Zrt.-nek. Itt állítják elő a használt sütőolajból a biodízelt. Ez aztán visszakerül a Molhoz, a százhalombattai finomítóban használják fel biokomponensként a gázolaj gyártásához.
A kőolajnak legfeljebb mekkora része váltható ki bioalapanyaggal az új gyártási eljárás során?
A fosszilis alapanyag arányában jelenleg 3 százalékos biorészarány érhető el. Ez természetesen nem a teljes Dunai Finomító kőolaj alapanyagára értendő, hanem arra a feldolgozó üzemre, ahol a bioalapanyagot használjuk (az úgynevezett gázolaj kénmentesítő). A részarány a jövőben tovább növelhető, jelenleg úgy látjuk, hogy hosszabb távon 4-5 százalék körül alakulhat.
Milyen CO2-megtakarítást lehet elérni az eljárással?
A gyártott biokomponens szén-dioxid megtakarítása jelentősen jobb, mint más, hasonló alapanyagból készülő egyéb bioüzemanyagoké. A fejlesztés évente 200 000 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, annyival, mintha egy Debrecen méretű város csak napenergiát használna fűtésre.