Online platformon köti össze közvetlenül a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket és élelmiszer-előállítókat a fogyasztókkal a Digitális termelői piac program részeként a Közértplusz.hu. A március elsején elindított, egyelőre tesztüzemmódban futó kezdeményezés garantálja, hogy minőségbiztosított termékek kerülnek a piacra. A projekt a Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával, a Digitális agrárstratégia és a Digitális jólét program részeként, a kormány veszélyhelyzeti támogatásából valósul meg.
Az élelmiszer-logisztikai hálózat sérülékenységére és kiszolgáltatottságára derült fény a koronavírus-járvány nyomán, ezzel párhuzamosan pedig előtérbe kerültek az online élelmiszer-kereskedelmi megoldások. A magyar kistermelők logisztikai erőforrásaikra, illetve a futárszolgálatokat igénybe véve próbáltak helytállni az online piacon. Azonban a házhoz szállítás területén az erős logisztikai hálózatú multinacionális áruházláncoknak egyrészről jelentős versenyelőnyük van, ezért elsősorban ezek bevételét növelte az online élelmiszer-vásárlás bővülése. Másrészről az élelmiszer-kereskedelem kiszolgálására még ezek a logisztikai hálózatok sem voltak felkészülve, az élelmiszerek tárolásához, szállításához szükséges hűtőkapacitások nem állnak rendelkezésre a megfelelő mértékben.
– Világossá vált, hogy elengedhetetlen egy alternatív élelmiszer-logisztikai hálózat kialakítása, amellyel vészhelyzetben is, akár országos szinten ellátható a lakosság minőségi magyar termékekkel. Ezt szolgálja Magyarország legújabb online termelői piaca, a Közértplusz.hu – ismertette Czermann János, a Digitális termelői piac program projektvezetője. Mint részletezte, a március elsején elindított weboldal rövid ellátási láncot biztosít, tehát közvetlenül köti össze a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket a fogyasztókkal és más felhasználókkal. Egyúttal garantálja, hogy minőségbiztosított termékek kerülnek piacra, a fogyasztóvédelmi előírások maradéktalanul érvényesülnek, feladata a fogyasztók teljes körű logisztikai kiszolgálása is.
A Digitális termelői piac a győri Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával, az egyetem innovációs erőforrásainak és tangazdaságának szerepvállalásával valósul meg. Az intézmény ugyanakkor a kutatás-fejlesztés több területén, így a logisztika és csomagolástechnológia, továbbá a minőségbiztosítás, valamint az egészséges életmód és a fogyasztói szokások feltárásában is részt vesz.
A programról a kormány a Digitális agrárstratégiáról szóló határozatában rendelkezett. A veszélyhelyzet kapcsán több hazai termék értékesítését támogató online szolgáltatás is elindult, például az Agrárminisztérium, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara égisze alatt. Ezek a felületek szintén segítik a fogyasztók és a termelők egymásra találását. A rendszer elkészültét követően garantálják a digitalizációt, a minőségbiztosítást, a megfelelő marketinget és a logisztikát a termelői és a fogyasztói oldalnak is.
A jelenlegi trendekkel ellentétben arra törekszenek, hogy minél kisebb készleteket tartsanak raktáron és a friss árut közvetlenül a termelőtől szállítsák a vevőkhöz, vállalva akár a hosszabb kiszállítási időt is, ugyanakkor a kosár tartalma három napon belül még ezzel együtt is garantáltan megérkezik a fogyasztóhoz – tette hozzá.
A tesztüzemmódban három régióra osztották fel hazánkat: ez magában foglalja az M1-es autópálya vonalát Győrig, többek között Tatával, Tatabányával, Etyekkel és Bábolnával, az M5-ös autópályát Szegedig Kecskeméttel, Kiskunfélegyházával és Lajosmizsével, valamint Budapestet és az agglomerációt mások mellett Érddel, Diósddal, Fóttal és Mogyoróddal. Czermann János elmondta, hogy a projekt végére szeretnék lefedni az ország minden régióját a házhoz szállítással, és a tesztüzem tapasztalataira építve idén nyáron elindítani a végleges webshopfelületet a lakossági és az éttermi ügyfeleknek.
A tervek szerint a vetőmagtól az asztalig nyomon követhető lesz minden termék. A kezdeményezés az országos logisztikai kapacitás rendelkezésre bocsátásával elősegíti a kistelepülések boltjainak áruellátását is.