2024. November 27. Virgil napja

Trianon 100 – Kő Pál és Halassy Csilla közös alkotását avatta Varga Mihály Kompolton (fotóalbummal)

0
A trianoni békediktátum aláírásának századik évfordulója alkalmából Kő Pál szobrászművész utolsó alkotását avatták Kompolton, amit feleségével, Halassy Csillával közösen álmodott meg. Az eseményen jelen volt Varga Mihály pénzügyminiszter, Szabó Zsolt, Heves és térsége, valamint Horváth László, a gyöngyösi választókörzet országgyűlési képviselője, a megyei közgyűlést Szabó Róbert alelnök képviselte.

Nekünk, magyaroknak súlyos áron megszerzett bizonyosságunk, hogy az egymás iránt vállalt felelősség tart bennünket össze, és őrzi meg a nemzetünket – hangoztatta Varga Mihály pénzügyminiszter a három Heves megyei település – Kompolt, Kál és Kápolna -, valamint három székely falu, Székelykál, Kápolnásfalu és Oklánd összefogásával állított Trianon-emlékmű csütörtöki avatóünnepségén, Kompolton.

Az eseményen jelen volt Varga Mihály pénzügyminiszter, Szabó Zsolt, Heves és térsége, valamint Horváth László, a gyöngyösi választókörzet országgyűlési képviselője, a megyei közgyűlést Szabó Róbert alelnök képviselte.

A kompozíció a júniusban elhunyt Kő Pál Kossuth-díjas szobrászművész és felesége, valamint egyben alkotótársa, Halassy Csilla első közös munkája volt. A nemzeti összetartozást szimbolizáló emlékmű méltó módon hívja majd fel az arra járók figyelmét a száz évvel ezelőtti tragikus történelmi eseményre.

„Megtisztelő felkérést kaptunk idén tavasszal, mégpedig azt, hogy tervezzünk új Trianon emlékművet Kompolt egyik közterére. Olyan alkotást szerettünk volna létrehozni, amely eltér a sztereotípiáktól. Egy település mindenképpen gazdagabb lesz, ha egyedi módon hoz létre emlékhelyet. Nemzeti igény, hogy e történelmi időpontról rendre megemlékezzünk, méghozzá egy erre érdemes helyen, méltó szertartás keretében. Fontos, hogy tanítsuk az eljövendő nemzedéket, ugyanakkor szorosabbá húzzuk azt a köteléket, amit a történelem szétcibált nemzetünkön” – közölték az alkotók a tavaly novemberben tartott lakossági fórumon.

Varga Mihály pénzügyminiszter beszédet mond a kompolti Trianon-emlékmű felavatásán

– Száz évvel ezelőtt idegen érdekek által vezetett kezek, egymást is kíméletlenül félrelökve, durva vonalakkal húzták meg Magyarország határait. Igazságtalan és gyalázatos tett volt. A három Heves megyei település, valamint három székely falu, Székelykál, Kápolnásfalu és Oklánd összefogásával született köztéri harangjáték – a júniusban elhunyt Kő Pál Kossuth-díjas szobrászművész utolsó és egyben feleségével, Halassy Csillával első közös alkotása – számos vetületben idézi fel történelmünket, örökül hagyva azt a következő nemzedékeknek – fogalmazott Varga Mihály.

A művész életművét méltatva emlékeztetett: Kő Pál a magyar művészeti élet egyik legnépszerűbb alkotója, lelkiismeretes, tanítványaira büszke tanár és elhivatott művész volt. Neki köszönhető, hogy több évtizedes szünet után a történelem meghatározó alakjai, a középkori uralkodók szobormásai az 1970-es évek után „visszaszivároghattak” a közterekre. Maga is összekötő kapocs volt, aki a művészet sajátos eszközeivel teremtette újjá az anyaország és a külhon kapcsolatait, fonta ismét egybe a szétszakított történelmet és tette mindezt nagyon emberi módon, újra értékké – fűzte hozzá.

Az emlékmű által megjelenített történelmi eseményről szólva Varga Mihály arról beszélt: ma már tudjuk, milyen nagyhatalmi törekvések és területi követelések álltak a trianoni döntés mögött. Ezek egyike sem volt tekintettel az ezeréves magyarságra, arra a saját és Európa szabadságáért mindig hősiesen harcoló, nemzetalkotó népre, amely a Kárpát-medencében élt – mondta.

Felidézte: a békediktátum magyar részvétel nélkül született és olyan veszteségeket okozott, amelyekhez hasonlót egyetlen más európai nép sem szenvedett el.

A miniszter rámutatott: a nemzeti tragédiák feldolgozásához sokszor évtizedek sem elegendőek, még akkor sem, ha egy nép azonnal új életet kezdhet. A magyaroknak azonban ez sem adatott meg, ezért a társadalom és a vezetés évtizedekig nem tudott megfelelő választ adni a Trianon okozta sorskérdésekre – jelezte. A hazai és külhoni magyarok közül azonban már akkor is sokan tisztán látták, hogy

„a nemzet több, mint a politikai együvé tartozás, tágasabb, mint a földrajzi és állami közösség, mert ebben nem a területnek, hanem a történelemnek, a hagyománynak, a kultúrának és a lelki közösségnek van elsődleges szerepe” – hangsúlyozta.

Szólt arról is, hogy a polgári kormány 2010-ben törvényt alkotott arról, hogy visszatér a trianoni tragédia „egyetlen igazságához”, ezért a békediktátum aláírásának dátumát nemzeti összetartozásunk napjává nyilvánította. Egy törvény azonban csak akkor válik értékké, ha közös akaratra épül – jegyezte meg. Mindez megjelenik a hétköznapokban is, amikor anyaországi és külhoni közösségek maguk határoznak úgy, hogy a magyarság összetartozásának méltó, időtálló emléket állítanak – utalt a Heves megyei és székelyföldi települések összefogására.

Úgy vélte, a kompolti emlékműállítás tisztelgés a magyarság elmúlt 100 éves teljesítménye előtt, mely bebizonyította: a nemzet összetartozása, egymás iránt érzett felelőssége minden külső erőt és rákényszerített diktatúrát képes legyőzni.

Halassy Csilla az ünnepségen elmondta: “Az emlékmű egy 4 méteres téglafal, közepén egy kapuval, melyen át kell haladnunk. A kapu határt jelképez, de innen is, onnan is ugyanazt látjuk. Felül öt boltíves ablak, az elszakított öt országrész mementója, jelesül: Erdély, Felvidék, Délvidék, Kárpátalja, Őrvidék. Az ablakokban harangok.

Miért is választottuk a harangot szimbólumként?

A templomtornyokban függő, méltóságteljes, messze zengő hangon szóló harangok a keresztény vallás elválaszthatatlan jelképeiként élnek gondolkodásunkban. A keresztény emberek életének, mindennapjainak kezdettől szüntelen kísérője volt a harangszó. Harang szólított imára naponta háromszor: hajnalban, délben, este. Lélekharang csendült a keresztény ember halála óráján, harangszó kísérte a temetési menetet, a körmeneteket, egyházi és világi méltóságok érkezését, ünnepélyes vonulását. Harang köszöntötte a háborúból győztesen hazatérő harcosokat, a békét. De harangzúgás kísérte a nagy természeti csapásokat és egyéb vészhelyzeteket is: tűzvész, árvíz, ellenséges támadás idején fenyegető-figyelmeztető szerepet játszott.

És gondoljunk csak ama gyászos napra, amikor 1920. június 4-én, délelőtt 10 órakor – az aláírás kitűzött időpontjában – Magyarországon megkondultak a harangok, megszólaltak a gyárak szirénái, az iskolákban, hivatalokban gyászszünetet rendeltek el, a zászlókat félárbócra eresztették, tíz percre leállt a közlekedés, bezártak az üzletek. És a dermesztő csendben, csak kongtak a harangok….

Eltelt száz év, 2020-at írunk.

Az emlékmű harangjai is megszólalnak, de már az összetartozás hangjai ezek, a Kárpát medencében élő magyarságot összekötő dallamok, közös gyökerünk, hagyományunk élő megnyilvánulásaként.

Az emlékmű kapujának két oldalán boltíves ablakban négy parasztangyal áll, őrizve a harangok  üzenetét, őrizve az összetartozás, a megmaradás makacs elszántságát. Parasztangyal asszony és parasztangyal férfi, a nemzet alappillérei. Azért kettős lények,  mert ahogy a harangszó összeköti az eget és a földet, úgy a paraszti lét, ami a legközelebb áll a földhöz, és az angyali lét, ami a legközelebb áll az éghez szintúgy egy kapocs a lent és fönt között, amely kapocs nélkül el vagyunk veszve ebben a világban.

Az emlékmű közös alkotásunk Kő Pál Kossuth-díjas szobrászművésszel. Amíg a szobor áll, a szobrász is él! Istené a dícsőség!”

FOTÓ: Hevesi Hírportál/Jakab Tibor

Hozzászólások lezárva.