Az Európai Unió valamennyi országában tilos vezetés közben kézben tartott telefont használni, ez a szabályszegés azonban mégis jelentős baleseti okká vált. A Rendőr-főkapitányság kéri, hogy vezetés közben lehetőség szerint ne telefonáljanak, ha azonban elengedhetetlenül szükséges, használjanak headsetet vagy kihangosítót!
A KRESZ rendelkezései alapján a kézben tartott mobiltelefon használata Magyarországon sem a gépjárművezetők, sem a kerékpárosok számára nem megengedett, ennek ellenére hazánk közútjain is rendszeresen találkozhatunk olyan autósokkal, akik vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használnak.
Tény, hogy járművezetés önmagában is egy rendkívüli koncentrációt igénylő tevékenység, amely mellett komoly veszélyforrásként jelentkezik a kézben tartott mobilhasználat, ugyanis ilyenkor a sofőrök figyelme csökken, kevésbé képesek a környezetükre figyelni. A járművezetők telefonálás közben jellemzően lassabban reagálnak a közúti jelzésekre, illetve egyes jelzőtáblákat észre sem vesznek, továbbá növekedhet a fékezési késedelmi idő is. A telefonálásnál még veszélyesebb, ha valaki a készüléken vezetés közben sms-t ír, a közösségi oldalakon barangol, vagy akár filmet néz.
Elég egyetlen félrevetett pillantás, és máris megtörténik a baj. Több szakértő is azt állítja, a mobilozás vezetés közben az új ittas vezetés, melynek egyre többen esnek áldozatául. De miért is veszélyes vezetés közben telefonozni, és hogyan telefonálhatunk mégis a volán mögött, hogy az ne veszélyeztesse saját és utasaink életét.
2018. január elsején a következő bejegyzéssel bővült a KRESZ: “A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.” Az elmúlt 20 évben persze rengeteget fejlődött a mobiltechnológia, ezért a bejegyzés is bővült, hogy egyértelműsítse a vezetés közbeni mobilhasználattal kapcsolatos korlátozásokat, de úgy tűnik, ez még mindig nem elég.
Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint hatszor nagyobb az esély egy közlekedési baleset kialakulására, ha a sofőr vezetés közben a telefonját nyomkodja, mintha ittasan ülne a volán mögé. Ez a tény már önmagában is félelmetes.
Elsőre talán kétségek merülnek fel bennünk, amikor ezt olvassuk, de ha belegondolunk, hamar beláthatjuk, hogy a művelet valóban komoly veszéllyel járhat. Egy üzenet megírása és/vagy elolvasása több másodpercre is elvonja a volán mögött ülő figyelmét (átlagosan 5 mp vakon vezetésről beszélünk ilyenkor), 50 km/órás sebességnél pedig az autó hetven métert tesz meg 5 másodperc alatt.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, az 5 másodperces vakon vezetés még riasztóbb. De nemcsak az elfordított tekintet okozhat súlyos baleseteket.
Egyszerre kell a tükröket, a sebességet, illetve a körülöttünk haladó forgalmat is figyelemmel tartanunk. Ha közben még a telefonunkra érkező üzenetekre, hanghívásokra is figyelmet fordítunk, a reakcióidőnk jelentősen csökkenni fog. A megosztott figyelemmel történő vezetés tehát közel annyira veszélyes, mint a vakon vezetés.
A legjobb megoldás az, ha a “Ne zavarj” üzemmódot bekapcsolva, vezetés közben automata üzenetben értesítjük azokat, akik minket keresnek, hogy jelenleg vezetünk, ha megérkeztünk a célunkhoz, visszahívjuk őket. Ilyen funkció egyre több okostelefonban van gyárilag, de a letölthető alkalmazások is segítenek.
Megoldást jelenthet még a népszerű kihangosító, vagy a szövegblokkoló, amely bizonyos sebesség felett nem enged minket gépelni.
Arra kérik tehát a gépjárművezetőket, hogy tartsák be az előírásokat, ne sodorják veszélybe magukat és a többi közlekedőt azzal, hogy kézben tartott mobiltelefont használnak…
… hogy mindenki hazaérjen!