Augusztusban a szokásosnál több felzárkóztató programot szerveznek az iskolák, az új tanévet pedig a lemaradók hiányosságainak pótlásával kezdik – mondták a HiperSuli programban részt vevő pedagógusok a digitális oktatás tapasztalatait összegző sajtótájékoztatón. A karanténoktatást értékelő tanárok mind egyetértettek abban, hogy a diákok teljesítményében óriási szerepe volt a szülők hozzáállásának.
Online sajtótájékoztatón számoltak be kedden a digitális oktatás tapasztalatairól a HiperSuli program tanárai. Mint ismert, ez a program a Telenor Zrt. kezdeményezésére és támogatásával indult, keretében tableteket, internet-hozzáférést, digitális tananyagot és egyéb támogatást biztosítanak a bekapcsolódó iskoláknak.
Varga Krisztina, a zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola felső tagozatos tanára arról beszélt: diákjaik gyorsan alkalmazkodtak a rendkívüli helyzethez, a pedagógusok dolgát pedig nagyban megkönnyítette, hogy a tanulók jól ismerték az online oktatás során alkalmazott felületek többségét. – Hamar rájöttünk, hogy az otthoni tanulás idején a szokásosnál sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk a gyerekek lelkivilágára, a korábbinál jóval több időt kell szánnunk arra, hogy a diákok hogyléte felől érdeklődjünk, beszélgessünk velük arról, ki hogyan boldogul. Kiderült az is, hogy meglepően sokaknak hiányzott a tanári motiváció – fogalmazott a pedagógus, hozzátéve: a Google tanteremben közzétett tananyagokat a nyár folyamán is elérhetővé teszik a diákok számára, hogy gyakorolhasson, aki eddig esetleg nem tudta tartani a lépést. Emellett augusztusban szülői találkozókat és több felzárkóztató foglalkoztatást is szerveznek, mert a digitális munkarendben nem mindenki haladt egyformán.
Medvegy János, a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium, Általános Iskola tanára arról beszélt, hogy az online munkarendben maguk a pedagógusok is sokat tanulhattak a differenciált oktatás fontosságáról, mivel személyes jelenlét nélkül még inkább megmutatkozott, hogy nem lehet minden diákkal egyforma ütemben, ugyanoda eljutni. A pedagógus szerint óriási szerep hárult a szülőkre is, és nagyon meglátszódott a gyerekek teljesítményén, hogy kinek mennyit tudott otthon segíteni a család. – Sokat kell dolgoznunk azon, hogy az iskolában folyó munkába minél inkább be tudjuk vonni a szülőket. Nem elég, ha két havonta páran bejönnek fogadóórára, ennél sokkal aktívabb kommunikációra van szükség. Ezt szolgálja a mi iskolánkban már bevezetett kettős rendszer, vagyis hogy van egy szülők számára is elérhető nyílt felület, ahol közzéteszünk minden tanulnivalót, hogy jobban ráláthassanak a gyerekek munkájára – hangsúlyozta a történelemtanár.
Lászlóné Durecz Andrea, a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola alsó tagozatos tanítója a legkisebbek kihívásairól beszélt. Mint mondta, az első osztályosok kimondottan sok kreatív, tevékenykedtető feladatot kaptak, olyasmit, amihez nem kell a számítógép előtt ülni, emellett nagyban támaszkodtak a papíralapú tankönyvekre is. Hozzátette: mivel ez a korosztály még nem tud olvasni és önállóan dolgozni, hangsúlyosan be kellett vonni a szülőket is, de nagy különbségeket tapasztaltak, mivel nem mindenki tudott munka mellett egyformán foglalkozni a gyerekkel.
A HiperSuli tanárai egy úgynevezett TudásPakkot is összeállítottak, amelyben szülőknek és tanároknak fogalmaztak meg ajánlásokat, egyebek mellett a nyári szünet hasznos eltöltéséről vagy a következő tanévre való felkészülésről. A javaslatcsomag a program honlapján érhető el.