Almafogyasztást népszerűsítő programot indít a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), az Agrármarketing Centrum, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) és öt kereskedelmi áruházlánc. A kampány célja a fogyasztás ösztönzése, és a magyar almafajták megismertetése a fogyasztókkal. Az egy főre jutó éves hazai almafogyasztás ugyanis még mindig csak 15 kilogramm körül van, ezért ezt növelni szeretnék.
Az Auchan, a CBA, a Metro, a Spar és a Tesco részvételével almafogyasztást népszerűsítő promóciós programot indít a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az Agrármarketing Centrum, és a Földművelésügyi Minisztérium. Az áruházláncokban október 20-tól november 18-ig lehet megkóstolni a hazai almákat. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a magyar almára, és megismertesse a vásárlókkal a fajtaválasztékot – írja közleményében a NAK.
A kampánnyal szeretnék ösztönözni a fogyasztást és a fogyasztói tudatosságot, amivel az import is csökkenhetne. A fogyasztás élénkítésének másik célja, hogy a fogyasztók megismerkedjenek az alma egészségre gyakorolt hatásaival, vagyis magas vitamin-, rost- és ásványianyag-tartalmával.
Az idei magyarországi almatermés – az egész Európát érintő – tavaszi fagyok eredményeként mintegy 520-530 ezer tonna, ez valamivel kevesebb az átlagosnál.
A magyar almatermelés szerkezete hosszú évek óta változatlan, az éves termés 30 százaléka étkezési, 70 százaléka ipari minőségű. A magyarországi egy főre eső éves almafogyasztás 15 kilogramm körül van, amit a szakmai szervezet szerint célszerű lenne a jövőben 20 kilogramm közelébe emelni.
A hazai kedvelt fő fajták a ’Gala’, az ’Idared’, a ’Jonagold’, a ’Golden’, de még jelentős területen található ’Jonathan’ is. Az összes termőterület 26 ezer hektár körüli, a fő termőtájak Szabolcs-Szatmár-Bereg és Zala megyékben, illetve a Duna-Tisza közén vannak.
A tavaszi időjárás miatt Európában mintegy 3 millió tonnával kevesebb alma termett, mint a sokéves átlag, ami 2017-ben keresleti piacot eredményezett.
Ez mind az étkezési, mind az ipari almánál az előző évekhez képest lényegesen magasabb termelői árakat hozott. Ez mind az étkezési, mind az ipari almánál az előző évekhez képest lényegesen magasabb termelői árakat hozott. Ugyanakkor a kamara arra figyelmeztet, hogy az idei kedvező árak ne tévesszék meg a termelőket, ezért tovább kell folytatniuk a szerkezetátalakítást, növelve az étkezési alma mennyiségét.
Magyarországon fontos szerepe van még az iparialma-termelésnek is, a jelenlegi feldolgozás volumene 300-350 ezer tonna alma, de a kapacitások lehetővé tennék 500-550 ezer tonna feldolgozását is. Világszerte erősödik az almából készült termékek iránti kereslet, egyre népszerűbbek a rostos levek, pürék, a cider, és az almasűrítmény iránti igény is folyamatosan növekszik.
Forrás: agrarszektor.hu