„Kihozzuk belőled a benned rejlő tehetséget és a kreatív alkotóerőt!”
A 2015/2016. tanévben kiemelt feladatként jelöltük meg a tehetséggondozás megújítását az intézményünkben. A hagyományos tehetséggondozó színterek mellett tehetségműhelyeket hoztunk létre. A Körzeti Tagiskolában 8 műhely 11 pedagógus közreműködésével dolgozik ebben a tanévben különböző tehetségterületen. Ezeket innovatív, tehetséggondozás iránt elhivatott pedagógusok vezetik.
3 műhellyel (Nyelv-Mester, Töprengő, Művészeti), 26 tanuló bevonásával 2015 szeptemberében a Hevesi József Általános Iskola és AMI Körzeti Tagiskolája sikeresen pályázott a Nemzeti Tehetség Program által kiírt, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által támogatott tehetséggondozó programok támogatását szolgáló pályázati kiírására. Ennek következtében 1.997.000 Ft vissza nem térítendő pályázati összegben részesültünk. Egy 68 órás projekt szintű tanórán kívüli, nem tantárgyi komplex tehetséggondozó program megvalósítását vállaltuk egy téma mentén. A „Kihozzuk belőled a benned rejlő tehetséget és a kreatív alkotóerőt!” című programunk három tehetségterületet érintett.
A téma feldolgozását a tehetségígéretek képzeletére alapoztuk. Egy olyan, a földrajzi valóságtól elrugaszkodó képzeletbeli utazásra hívtuk tehetségígéreteinket, melyben a kreativitásuknak nem szabtunk gátat. Ennek megfelelően határoztuk meg a projekt tartalmát, ami „Dióhéjban csücsülve lecsorgunk a Küküllőn” volt. Egy térkép kalauzolta a tehetségígéreteket „utazásuk” során kikötőtől kikötőig csónakázva, hogy ott egy-egy Kányádi versből kiindulva a saját tehetségterületüknek megfelelő próbatételt álljanak ki. Végül megérkeztek egy képzeletbeli városba, Küküllőre, melyet a maguk képére formálhattak a saját tehetségterületükhöz kapcsolódó tevékenységek végzésével. A feladatok megoldása az átlagostól magasabb szintű kreativitást igényelt. A foglalkozások témája és felépítése segítette a tanulókat abban, hogy olyan intellektuális képességeik is fejlődjenek, melyek különböznek a tehetségterületüktől. A feladatmegoldások mellett nagy hangsúlyt kapott a képességfejlesztés, melyhez szívesen alkalmaztunk rejtvényeket, fejtörőket, táblajátékokat, stratégiai játékokat, szabályjátékokat, társasjátékokat, drámajátékot, szójátékokat. A kommunikáció és az együttműködés fejlesztését minden műhely célul tűzte ki.
A projektbe segítő szakembereket is bevontunk. Pszichológus önismereti foglalkozást, iparművész kézműves foglalkozást, drámapedagógus dráma foglalkozást tartott a tehetségígéreteinknek.
Tárgyiasult alkotásként jött létre sok egyéb gyermeki alkotás mellett a Küküllő Hírmondó című újság. A műhelyek több ponton is együttműködtek, kölcsönösen segítették egymást. Erre volt példa a közös élő társasjáték vagy az újság.
A támogatási összegből tárgyi eszközök beszerzésére is lehetőségünk nyílott. Vásároltunk például tableteket, fényképezőgépet, CD-lejátszót. A műhelyek anyag- és eszközszükségletére is jelentős támogatási összeget fordítottunk. A projekt végén 1 napos tanulmányi kirándulásra megyünk Poroszlóra, valamint a Sarkifény zenei csoport előadásában Kányádi megzenésített verseit hallgathatják meg iskolánk tanulói.
Célunk olyan miliő biztosítása volt, amelyben semmi nem szabott gátat a gyermeki alkotóerő kibontakozásának.
Hisszük, hogy e projekt segíti a tehetségígéretek személyiségének sokoldalú fejlődését.
Szabó Imre Tiborné
intézményvezető