2024. November 27. Virgil napja

Jenaplan – Új, személyiségfejlesztő oktatási modell a Körzeti Tagiskolában

0

Miért éppen Jenaplan?

Amikor egy iskola vagy egy pedagógus új módszer bevezetéséről dönt, annak megalapozott szakmai döntésnek kell lennie. Így történt ez akkor is, amikor elhatároztuk, hogy a Körzeti Tagiskolában a Jenaplan módszert alkalmazzuk nevelő-oktató munkánk során. Számtalan kérdés fogalmazódott meg bennünk, melyekre választ kellett találnunk.

Olyan módszertani megoldást kerestünk, amely megfelel a korigényeknek, közel áll a gyermekek világához, közelebb hozza a családot az iskolához, jól alkalmazható a meglévő iskolai keretek között. Az Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskolában találtunk olyan mintaértékű tanítási modellt, amely megfelelt az elvárásainknak.

Melyek voltak a legfontosabb szempontjaink a választásban?

  1. Alternatív módszerként alkalmazható legyen hagyományos iskolai keretek között.

Az alternatív módszerektől sokan azért idegenkednek, mert időnként szélsőséges elveket vallanak: azaz túlzott engedékenységet mutatnak, vagy túlzott követelményt támasztanak a megszokotthoz képest. Ezeket mi sem tartjuk követhetőnek. A Jenaplan módszerként való alkalmazása mentes mindezektől. Ugyanarra a tantervi követelményre és ugyanarra a tankönyvre építi a tanító a munkát. Az óraszámok is a törvény által meghatározottak, az órák beosztása is a hagyományosan megszokotthoz igazodik.

A tanító/tanár tanítási módszerét az ismeretek közvetítésének és gyakoroltatásának módja teszi mássá.

  1. Legyen bizonyított a módszer beválása.

Az Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskolában – amely Eger egyik legkiválóbb iskolája – 2000 óta alkalmazzák ezt a módszert felmenő rendszerben. Eleinte csak évfolyamonként egy osztályban, majd a szülői és a tanítói igényeknek megfelelően az évek során egyre több osztályban alkalmazzák. Tapasztalataik azt mutatják, hogy a jénás osztályok tanulóinak fejlettebb a kommunikációs készsége, a kompetenciamérések eredményei és a továbbtanulási mutatók magasabb értékeket mutatnak, a középiskolák visszajelzései jók, az osztályközösségek fejlettebbek, a szülők és az iskola kapcsolata szorosabb. Mi ezt az egri modellt tartjuk követhetőnek. Másfél évtizedes tapasztalataikat osztották meg a módszer iránt érdeklődő tanítóinkkal szakmai megbeszélések keretében. Számos tanítási órát láthattunk és láthatunk majd még, hogy ötvözhessük az eddigi módszereinket az újonnan tanultakkal.

  1. Sokoldalúan fejlessze tanulóink személyiségét és legyen jó hatással a tanulóközösségre.

A Jenaplan a gyerekek személyiségfejlődését előtérbe helyező módszer. Minden gyerek esélyt kap arra, hogy a saját képességei kibontakozzanak. Nincsenek elitosztályok, jó és gyenge csoportba beskatulyázott tanulók az osztályon belül, mindenki egyformán fontos, saját képességei szerint haladhat. A blokkórák lehetőséget adnak a képességek szerinti gyakorlásra, a tehetséggondozásra és a felzárkóztatásra. A tehetséggondozással foglalkozó szakirodalom a tehetséggondozó módszerek közé sorolja a Jenaplant.

A személyesen átélt, megismerésen alapuló munkát helyezi előtérbe a Jenaplan. Ehhez kapcsolódik a projektek megvalósítása. A projektoktatás azokat a képességeket, készségeket fejleszti, amelyeket a későbbiekben, akár felnőtt életükben is tudnak hasznosítani a gyerekek: ilyenek például az információgyűjtés, az információk szelektálása, az együttműködés, a tolerancia, egymás segítése. Az ünnepeknek is fontos szerepe van e módszerben. Műsorokat készítenek, együtt verselnek, énekelnek. Átélik az ünnepelt és az ünneplő szívet melengető érzését.

A gyermekek életkori sajátossága a játék iránti igénye. A Jenaplanban a játék nem a hagyományosan vett játékot jelenti, hanem az ismeret és gyakoroltatás során alkalmazott didaktikai játékot. Ezek alkalmazása nem idegen a napi tanítói gyakorlattól, de a jénás osztályban tanító pedagógus felé elvárásként jelentkezik ezek sokoldalú használata.

A Jenaplan erőssége a kommunikáció központú oktatás, melyet beszélgetésként tudatosít a gyerekben. Ennek előnyei akkor érezhetők igazán, amikor a félénkebb gyerek is megmer szólalni, mert megtanulja kifejezni gondolatait; amikor könnyebben és választékosabban fogalmaz írásban és szóban; amikor gördülékenyebb a szóbeli felelete például történelemből; amikor kiderül, hogy fejlett a beszédértése, mert megtanul figyelmesebben és „értőbben” hallgatni; amikor csökken a konfliktusok száma, mert megtanulják megbeszélni a problémát;

A kooperativitásra épülő csoportmunka és páros munka jellemző a jénás órákon. A csoportban/párokban különböző képességű tanulók vannak, ahol mindenkinek feladata van. Az órákon jól kialakult szabályrendszerrel biztosítják a zavartalan és gördülékeny munkavégzést. Az csoportmunka által a tanulók képesek együtt dolgozni társaikkal, képesek a másság elfogadására, türelmet és önfegyelmet tanulnak.

Ritmikus heti terv szerint folyik a nevelés-oktatás. Ezt a heti tervet megkapja a gyerek és szülő egyaránt. Második osztálytól sem szűnik meg a szöveges értékelés. A jegyek mellett a tanítók szövegesen is értékelik a gyerekeket. Ez lehetővé teszi az egyénre szabott fejlesztő hatású értékelést.

  1. Erősítse az iskola és szülői ház kapcsolatát.

A Jenaplan nyitott iskola, első sorban a szülők előtt. Szabad teret enged az iskola és szülők együttműködésének. A szülők többször bejöhetnek órákra, családi délutánok, közös ünneplések és kirándulások szervezését is lehetővé teszi. Ezek megkönnyítik a kapcsolattartást, egymás megismerését, a problémák feltérképezését, az együttműködést.

A Jenaplan módszerrel tanított tanulók szeretnek iskolába járni, képességeik jól fejlődnek, tanítási órákon sikerélményei vannak. A sokoldalúan fejlett személyiséggel rendelkező tanulók képessé válnak a felnőtt élet kihívásaihoz való rugalmas alkalmazkodásra.

Szabó Imre Tiborné
intézményvezető

Fotó: beküldött fénykép

Hozzászólások lezárva.